17 februari 2020

Je auto (bijna) gratis thuis opladen dankzij zonnepanelen

Je auto thuis opladen met een laadpaal op je oprit is de goedkoopste manier van opladen van de elektrische auto. Het kan echter nog heel veel goedkoper. In dat geval laad jij je auto met de opbrengst van de zonnepanelen die je op het dak laat installeren. In dat geval haal je de energie dus uit je zelf opgewekte energie en laad je dus bijna gratis op. Mooier kan niet.

Lees ook: wat kost een elektrische auto per kilometer?

Zonnepanelen op dak

Nu interessant nu de prijs voor zonnepanelen aan de lage kant is

Zonnepanelen op je dak om met de opgewekte stroom je auto (bijna) gratis te laden. Het is even geniaal als simpel. In dat geval rijd je immers nog duurzamer. Zeker nu is het een zeer reële en aantrekkelijke optie, nu de prijs van zonnepanelen relatief aan de lage kant is. Door de auto met zelf gewonnen stroom op te laden en de zonnepanelen zo te gebruiken verdien je de investering in zonnepanelen ook al sneller terug. Bovendien zorg je voor een betere leefomgeving door op deze manier te laden. De kosten op korte termijn blijven zo ongeveer gelijk, maar op de langere termijn komen de kosten veel lager uit. Dan ook nog; gebruik je de auto zakelijk of heb je een leaseauto, dan kunnen de zonnepanelen op het dak ook zakelijk worden aangeschaft.

Hoezo (bijna) gratis je auto opladen?

Voorbeeld? Je hebt 3400 Wp zonnepanelen op je dak, iets dat je €5.800 heeft gekost. Deze panelen zorgen voor ongeveer 3000 kWh per jaar (90% van de capaciteit in wattpiek). Die hoeveelheid stroom had je anders €690 gekost (€0,23 per kWh). De investering verdien je dus in iets minder dan 8.5 jaar terug. De levensduur van zonnepanelen is ongeveer 20 jaar. Na 20 jaar heb je dus ongeveer 60.000 kWh aan stroom opgewekt uit de zon voor €5.800. Nog steeds uitgaande van €0,23 per kWh had dit je zonder de zonnepanelen €13.800 gekost. Een besparing van €8.000 over een periode van 20 jaar, wat neerkomt op een gemiddelde besparing van €400 per jaar.

Een elektrische auto verbruikt momenteel ongeveer 15 kWh aan stroom per 100 kilometer en de gemiddelde autorijder rijdt 15.000 kilometer per jaar. In totaal verbruikt een elektrische auto dus ongeveer 2.250 kWh per jaar. Betaal je dit via je elektriciteitsnet thuis? Dan kost dit je €517,50 per jaar. Gezien je omgerekend een besparing van €400 per jaar realiseert met je zonnepanelen kost het rijden van je auto in feite dus €117,50 per jaar. 

Rijd je 15.000 kilometer per jaar op benzine? Dan kost je dit ongeveer €1.450 per jaar uitgaande van een gemiddelde verbruik van 1 op 17 en een literprijs van €1,65. Van één jaar benzine rijden kan je daarmee een laadpaal aanschaffen om vervolgens ruim €1.300 per jaar te besparen.

Systeem werkt twee kanten op; zo kan de batterij van de auto ook je huis van elektriciteit voorzien

Zonnepanelen wekken gelijkstroom op, normaliter moet dit eerst omgezet worden in AC, in wisselstroom dus, omgezet worden. Daarom is er nu een omvormer die zowel het voertuig vanaf de panelen via DC kan opladen en verbinding met het AC stroomnet heeft. Dit is een 10 kW omvormer met een interne DC-link en drie terminals die de auto vanuit zowel de zonnepanelen als uit het stroomnetwerk kan laden. Met een dergelijke lader is het stroomnet niet nodig als tussenstap om de elektrische auto op te laden. Een dergelijk systeem werkt bovendien twee kanten op. Behalve de auto opladen kun je ook de batterij van de auto gebruiken om je huis van elektriciteit te voorzien. Ook blijft de optie om elektriciteit terug te leveren.

BMW i3 aan lader

In de Eco+ mode pauzeert het opladen als er even niet voldoende zelf opgewekte stroom is

Zappi is een van de opladers die gebruik kan maken van de zelf opgewekte energie. Een Zappi oplader biedt nog drie opties; laden in de Fast, de Eco en de Eco+ modus. Kies je voor de optie Fast en moet de auto snel opgeladen worden, dan laad je met Zappi zo snel mogelijk op met maximaal vermogen. Mensen die het wat minder druk hebben die kiezen voor de Eco of Eco+ mode. Het Eco profiel zorgt ervoor dat je gebruik maakt van de zelf opgewekte energie. Is de productie niet toereikend of aan de lage kant, dan wordt er gewoon met netstroom bijgeladen. Kies je voor het Eco+ profiel, dan wordt je auto volledig opgeladen met zelf opgewekte energie en laad jij je auto dus gratis op. Is er even geen zelf geproduceerde stroom beschikbaar, dan wordt het laden van de auto gewoon even gepauzeerd.

Dynamic load balancing, zo kan ook de andere apparatuur gewoon zijn werk blijven doen

Met Zappi kun je dus nog kiezen op welke manier jij je auto oplaadt. Als je altijd goedkoop wilt, dan stel je de lader ook nog eens zo in dat als er bijgeladen moet worden uit het stroomnetwerk je gebruik maakt van het daltarief voor stroom. Zo laad je dus altijd onder de meest ideale omstandigheden op en de meest voordelige omstandigheden vooral.

Behalve dat je met Zappi dus bijna gratis met je zelf opgewekte energie je elektrische auto oplaadt, biedt deze aanbieder ook load balancing. In dat geval wordt scherp in de gaten gehouden of er ook andere apparatuur actief is. Dit kan betekenen dat het laadvermogen in bepaalde gevallen aangepast wordt om er zo voor te zorgen dat de andere apparaten ook gewoon hun werk kunnen blijven doen. Dynamic load balancing zorgt ook voor extra veiligheid, de zekeringen in je meterkast raken in elk geval niet overbelast, zoals de hoofdzekering ook niet te veel belast zal worden.

Ook als je de auto op gaat laden met zelf opgewekte energie is het goed de laadinstallatie door professionals aan te leggen. De gecertificeerde installateurs van Groenopladen.nl kunnen je daarmee helpen.


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan