50five e-mobility logo tagline50five e-mobility logo
Elektrische auto opladen
05 jan. 2021

1-fase of 3-fase laadpaal: wat is het verschil?

Els Content specialist 50five
By Els
  • ongeveer 2 jaar geleden
  • Read time: 4 minutes
De Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E) stelt dat het aantal elektrische auto’s in 2021 is verdrievoudigd. Inmiddels telt Nederland zo’n 243.664 volledig elektrische voertuigen en 137.663 Plug-in Hybride exemplaren. Steeds meer autofabrikanten maken dan ook het besluit om de focus (voornamelijk) te leggen op elektrisch. Deze enorme verschuiving van brandstof naar elektrisch brengt niet alleen voor de automarkt veel teweeg, ook op het gebied van laadpalen verandert hierdoor veel. In dit artikel leest u meer over de mogelijkheden van laden, verschillende soorten laadpalen en de belangrijkste verschillen tussen deze types.

Highlights

  • Er kan gebruik worden gemaakt van twee verschillende soorten laadpalen: 1-fase of 3-fase laadpalen.
  • Het laden via een 3-fase laadpaal gaat sneller dan het laden via een 1-fase laadpaal.
  • Naast het type laadpaal is ook het model auto van invloed op de laadsnelheid, want niet elk model kan even hoge laadsnelheden uitvragen bij de laadpaal.

Thuis of op kantoor laden

Enkele jaren geleden was de laadinfrastructuur in Nederland nog niet ver genoeg ontwikkeld om een groot aantal elektrische auto’s te kunnen voorzien van elektriciteit. Met de opkomst van elektrische laadpalen voor thuis en bij bedrijfspanden is de laadinfrastructuur flink verbeterd. Voor EV-gebruikers is het ontzettend fijn dat deze mogelijkheid is gecreëerd. Thuisladen of laden op kantoor is namelijk ideaal. Het vergemakkelijkt de mogelijkheid om ’s nachts of tijdens kantooruren te laden, waardoor u optimaal gebruik kunt maken van uw tijd en bij vertrek altijd verzekerd bent van een volle accu. Het plaatsen van een laadpaal thuis is echter geen kwestie van zomaar een laadstation plaatsen. Er zit namelijk flink wat verschil in welke laadpaal u nodig heeft voor welke auto. Het is onder andere belangrijk om rekening te houden met het laadvermogen van de paal.

Laadkabel type 2 stekker

Wat is het laadvermogen van een laadpaal?

Het laadvermogen van een laadstation voor elektrische voertuigen wordt gemeten in Kilowatt (kW). Het laadvermogen is afhankelijk van de aansluiting die u thuis in uw meterkast heeft en de capaciteit van uw laadpaal. Bij het kiezen van een laadpaal heeft u de keuze om een 1-fase of 3-fase laadpaal uit te zoeken. Heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de elektriciteit door twee draden (de fasedraad en de nuldraad) en bij een 3-fase laadpaal door vier draden (drie fasedraden en de nuldraad). Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is hoger dan dat van een 1-fase laadpaal, waardoor het voertuig bij een 3-fase laadpaal sneller oplaadt dan bij een 1-fase laadpaal.

Hoe werkt een 1-fase laadpaal?

Een 1-fase laadpaal is een laadpaal die werkt op een 1-fase aansluiting. Dit type laadpaal maakt gebruik van de standaard 230V aansluiting in uw huis. Het maximale vermogen is 16A, waarmee het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal uitkomt op 3,7kW. Een accu van 60kWh is met dit laadvermogen in ongeveer 16 uur opgeladen, wat een relatief lang tijdsbestek is. De meeste nieuwe elektrische auto’s hebben een hogere capaciteit.

U kunt het aantal ampères laten verhogen in uw huis om meer capaciteit te hebben voor een 32A 1-fase laadpaal. U kunt dan maximaal 7,4kW laden. Echter, met een 1-fase laadpaal bestaat de kans dat uw netwerk overbelast raakt, met het uitvallen van de elektriciteit als gevolg. Naast een laadpaal zijn er immers meer elektrische apparaten die gebruikmaken van het elektriciteitsnetwerk, waaronder de wasmachine, vaatwasser en meer. Er zijn drie manieren om sneller te kunnen laden, maar tegelijkertijd te voorkomen dat het energienetwerk overbelast raakt. Wij hebben ze voor u op een rijtje gezet:

  1. U kunt ervoor kiezen om lager ‘af te zekeren’. Zo creëert u een buffer in uw energienetwerk, maar neemt ook de laadsnelheid af.

  2. Een tweede optie is Dynamic Load Balancing. U kunt van deze functie gebruikmaken wanneer u een laadpaal uitkiest die deze mogelijkheid biedt. Dynamic Load Balancing zorgt ervoor dat het laden van de auto wordt afgestemd op het elektriciteitverbruik in uw huis op dat moment. Verbruikt u op een bepaald moment veel elektriciteit? Dan laadt uw auto langzamer op. Verbruikt u weinig elektriciteit, bijvoorbeeld ’s nachts, dan zal uw auto sneller opladen.

  3. De derde optie is een alternatieve optie, namelijk: kiezen voor een 3-fase laadpaal. Wilt u voor deze optie kiezen, dan is het verstandig om vooraf na te gaan of uw auto geschikt is om met 3-fasen te laden.

Lees ook: Kan ik mijn groepenkast laten omzetten naar 3-fase?

De 3-fase laadpaal

Wanneer uw auto geschikt is om te laden aan een 3-fase laadpaal, is het verstandig om hier gebruik van te maken. Hoogstwaarschijnlijk is het wel noodzakelijk om een elektricien een 3-fase aansluiting te laten aanleggen in uw meterkast. Als u hier gebruik van gaat maken, kan het zijn dat uw elektriciteittarieven veranderen. Controleer dit van tevoren te allen tijde bij uw energieleverancier.

Waar een 1-fase laadpaal gebruikmaakt van 230V, is er bij een 3-fase laadpaal maar liefst 3x 230V of 1x400V nodig. Bij een 3-fase aansluiting kunt u met een vermogen van 3x 16A maximaal 11 kW laden. Dit maakt een 3-fase laadpaal drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu met een capaciteit van 60 kW is dan in minder dan 6 uur opgeladen (i.p.v. 16 uur bij het gebruik van een 1-fase laadpaal).

Welke auto is geschikt voor een 3-fase laadpaal?

Niet alleen het type laadpaal, maar ook het model auto is van invloed op de snelheid van laden. Niet elk model kan namelijk hoge laadsnelheden uitvragen bij de laadpaal. Een laadpaal kan overigens nooit te veel elektriciteit leveren. Wanneer uw auto maar een bepaalde maximum hoeveelheid elektriciteit kan uitvragen, wordt met die snelheid geleverd door de laadpaal, ook al kan de betreffende laadpaal sneller leveren. Aangezien het model van de auto van invloed kan zijn op de laadsnelheid, is het verstandig om bij de aankoop van een EV na te gaan wat het maximale laadvermogen van de auto is. Er zijn EV’s die maximaal 3,7 kW kunnen laden (1-fase, 16A laadpaal), maximaal 7,4 kW (1-fase, 32A of 3-fase, 16A laadpaal) of zelfs 11 kW of meer aankunnen. In de laatste categorie is een 3-fase laadpaal aan te raden als u van de maximale laadsnelheden gebruik wil maken. De tijd waarin de accu van uw auto geheel wordt opgeladen wordt ook bepaald door de capaciteit ervan. Heeft uw EV een kleinere accu? Dan is deze sneller opgeladen dan een auto met een grotere accucapaciteit.

Verschil tussen 1 en 3 fase lader

Laadvermogen per auto

Bekijk hieronder de maximale laadcapaciteit per type elektrische auto. Let op: er is in dit overzicht niet meegenomen of auto’s ook geschikt zijn voor snelladen. Deze mogelijkheid heeft u (in de meeste gevallen) niet als u thuis gaat laden. In onderstaand overzicht is rekening gehouden met de basisuitvoering van de modellen. In veel gevallen zijn verschillende uitvoeringen uitgebracht, die ook gepaard gaan met verschillende laadvermogens. Bent u geïnteresseerd in een andere uitvoering dan het basismodel? Controleer dan te allen tijde de passende informatie op de website van de autofabrikant.

  • Peugeot iON

  • Citroën C-Zero

  • Mitsubishi Outlander

  • Volkswagen

  • Volvo V60


Het bovenstaande overzicht is een indicatie van het laadvermogen en is afhankelijk van het type laadpaal (1-fase of 3-fase) dat u uiteindelijk kiest. Laat u dus voorzien van deskundig advies van onze experts om de beste laadoplossing te kiezen voor uw elektrische auto.

Gegevensverwerking*
Els Content specialist 50five

Written by Els

Schrijft blogs over de e-mobility en klimaatoplossingen van 50five.