Sluiten
Binnen 2 weken geïnstalleerd
Gecertificeerde installateurs
Zakelijke financiering mogelijk

1-fase of 3-fase laadpaal: wat is het verschil?

Door Joost
6 maanden geleden
Laatste aanpassing: 1 dag geleden

De Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E) heeft onderzocht dat in 2021 het aantal elektrische auto’s is verdrievoudigd. Steeds meer autofabrikanten focussen dan ook op het introduceren van elektrische auto’s. De verwachting is dan ook dat er in 2021 214 verschillende modellen elektrische auto’s op de markt zijn. In 2018 waren dat er ‘slechts’ 60. Een groot gedeelte van deze auto’s moet worden opgeladen aan een laadpaal, dus daar moet dan wel voldoende mogelijkheid voor zijn.

Dit artikel in het kort

  • Het verschil tussen 1-fase en 3-fase is het laadvermogen, een 3-fase aansluiting heeft een hoger laadvermogen.
  • Met een maximaal vermogen van 16A, kan een 1-fase aansluiting een maximaal laadvermogen 3,7 kW behalen. Hiermee laad je een accu van 60 kWh op in 16 uur.
  • Met een maximaal vermogen van 16A, kan een 3-fase aansluiting een maximaal laadvermogen 11 kW behalen. Hiermee laad je een accu van 60 kWh op in minder dan 6 uur.
  • Er zijn drie manieren om te voorkomen dat je het stroomnetwerk overbelast door gebruik van je 1-fase laadpaal aan huis, en sneller wil laden.

Meer weten? Lees dan verder

Thuis of op kantoor laden

Enkele jaren geleden was de laadinfrastructuur in Nederland nog niet voldoende om een groot aantal elektrische auto’s te kunnen voorzien van stroom. Met de opkomst van elektrische laadpalen die ook bij mensen thuis en bij kantoren op privéterrein kan worden geïnstalleerd, is de laadinfrastructuur flink verbeterd. Omdat rijders van elektrische auto’s nu meer mogelijkheden hebben om hun auto op te laden, stijgt de productie van deze auto’s ook.

Thuis of op kantoor laden is ideaal, omdat mensen daar langere tijd verblijven en de mogelijkheid hebben om volledig geladen weer op pad te gaan. Het plaatsen van een laadpaal thuis is echter geen kwestie van zomaar een laadpaal plaatsen. Er zit namelijk flink wat verschil in welke laadpaal je nodig hebt voor welke auto en hoe snel een paal kan laden: het laadvermogen.

Wat is het laadvermogen van een laadpaal?

Het laadvermogen van een laadpaal wordt gemeten in Kilowatt (kW). En dit laadvermogen is afhankelijk van de aansluiting die je thuis in je meterkast hebt en de capaciteit van je laadpaal. Je kunt bij de keuze van een laadpaal kiezen uit een 1-fase en een 3-fase laadpaal. Even heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de stroom door 2 draden (de fasedraad en de nuldraad), waarbij dat bij een 3-fase laadpaal 4 draden zijn (drie fasedraden en de nuldraad). Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is dus hoger dan dat van een 1-fase laadpaal en dus kun je je auto sneller opladen.

Hoe werkt een 1-fase laadpaal?

Dit is een laadpaal die werkt op een 1-fase aansluiting, die in elke meterkast te vinden is. Deze laadpalen maken dan ook gebruik van de standaard 230V aansluiting in je huis. Het maximale vermogen is 16A, waarmee het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal uitkomt op 3,7kW.

Een accu van 60kWh is met dit laadvermogen in ongeveer 16 uur opgeladen, wat vrij lang is. De meeste elektrische auto’s hebben een dergelijke of zelfs hogere capaciteit.

Je kan het aantal ampères laten verhogen in je huis om meer capaciteit te hebben voor een 32A 1-fase laadpaal. Je kan dan maximaal 7,3kW laden. Met een 1-fase laadpaal bestaat echter de kans dat je je netwerk te veel belast. Het gevolg: stroomuitval door overbelasting. Je hebt immers ook nog een wasmachine, vaatwasser en andere elektrische apparaten in huis die stroom verbruiken.

Er zijn drie manieren om te voorkomen dat je het stroomnetwerk overbelast door gebruik van je 1-fase laadpaal aan huis, en sneller wil laden.

  1. Je kunt ervoor kiezen om lager ‘af te zekeren’. Zo creëer je een buffer in je stroomnetwerk, maar neemt ook de laadsnelheid af.
  2. Dynamic Load Balancing is ook een optie. Je kunt voor deze functie kiezen als je een laadpaal uitzoekt. Dynamic Load Balancing zorgt ervoor dat het laden van de auto wordt afgestemd op het stroomverbruik in huis op dat moment. Verbruik je op een gegeven moment veel stroom? Dan laadt je auto langzamer op. Verbruik je weinig stroom, zoals ’s nachts, danlaadt je auto sneller op.
  3. De derde optie is kiezen voor een 3-fase laadpaal. Je moet hiervoor wel eerst goed nagaan of je een auto hebt die geschikt is om met 3-fasen te laden.

De 3-fase laadpaal

Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor moet er hoogstwaarschijnlijk een 3-fase aansluiting worden aangelegd in je meterkast door een elektricien. Als je hier gebruik van gaat maken, kan het zijn dat je tarieven voor stroomverbruik veranderen. Check dit van tevoren even bij je energieleverancier.

In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V). Met een vermogen van 16A is een 3-fase laadpaal met een laadvermogen van 11 kW drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu met een capaciteit van 60 kW is dan in minder dan 6 uur opgeladen (i.p.v. 16 uur).

Welke auto is geschikt voor een 3-fase laadpaal?

De auto speelt ook een belangrijke rol als het gaat om hoe snel deze kan laden. Niet elke auto kan namelijk hoge laadsnelheden uitvragen bij de laadpaal. Een laadpaal kan overigens nooit te veel stroom leveren. Als je auto maar een bepaalde maximum hoeveelheid stroom kan uitvragen, wordt ook maar die snelheid geleverd door de laadpaal, ook al kan die laadpaal meer leveren.

Het is dus goed om bij de aankoop van een elektrische auto na te gaan wat het maximale laadvermogen van de auto is. Er zijn auto’s die maximaal 3,7 kW kunnen laden (1-fase, 16A laadpaal), maximaal 7,4 kW (1-fase, 32A of 3-fase, 16A laadpaal) of zelfs 11 kW of meer aankunnen. In de laatste categorie is een 3-fase laadpaal aan te raden als je van de maximale laadsnelheden gebruik wil maken. De tijd waarin de accu van je auto geheel wordt opgeladen wordt ook bepaald door de capaciteit ervan. Heb je een kleinere accu, dan is deze natuurlijk sneller opgeladen dan een accu met een hogere capaciteit.

Laadvermogen per auto

Bekijk hieronder de maximale laadcapaciteit per type elektrische auto. Let op: er is in deze tabel niet meegenomen of auto’s ook zijn geschikt voor fast charge. Deze mogelijkheid heb je niet als je thuis gaat laden.

Max. 3,7 kW Max. 7,4 kW 11 kW of meer
Peugeot iON Volkswagen ID.3 Tesla 3, S, X ,Y, Roadster
Citroën C-Zero Volkswagen eGolf Volvo XC40 P8
Mitsubishi Outlander Hyundai IONIC Electric BMW i3, i4, i8
Volkswagen GTE Jaguar I-Pace Hyundai Kona Electric
Volvo V60 Mazda MX-30 Audi e-tron
  Nissan Leaf (e+) Opel Corsa-e
  Opel Ampera-e Peugeot e-2008 SUV
  Nissan e-NV200 Porsche Taycan
  Renault Kangoo Maxi ZE Seat El-Born
  Honda e-Advance Peugeot e-208
    Ford Mustang Mach-E
    Renault Zoe
    Mini Electric
    KIA e-Niro

De bovenstaande tabel is een indicatie van het laadvermogen en is afhankelijk van het type laadpaal dat je uiteindelijk kiest. Laat je dus voorzien van deskundig advies van onze experts om de beste laadoplossing te kiezen voor jouw elektrische auto.

Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan

Gerelateerde blogs

Nieuwste artikelen