50five e-mobility logo tagline50five e-mobility logo
Zonnepanelen zon op achtergrond
21 okt. 2020

Bijna gratis uw elektrische auto opladen met zonnepanelen

Robin
By Robin
  • meer dan 2 jaar geleden
  • Read time: 4 minutes
Laden met behulp van een eigen laadpaal is efficiënter dan openbaar laden. Het hebben van een laadpaal thuis zorgt niet alleen voor meer gemak, ook de kosten zijn lager dan wanneer u gebruikmaakt van een openbare laadpaal. Wanneer u de aanschaf van een laadpaal thuis combineert met het aansluiten van zonnepanelen, wordt het zelfs mogelijk om bijna gratis uw elektrische voertuig op te laden. Met zonnepanelen kunt u de auto met zelf opgewekte energie opladen. In dit artikel vertellen we u meer over het opladen van uw auto middels de aanschaf van zonnepanelen.

Highlights

  • Zonnepanelen aanschaffen en gebruiken voor uw elektrische auto kan u naar schatting zo'n €1.500 per jaar besparen.
  • Dankzij bidirectioneel laden kunt u zelf opgewekte energie, die is opgeslagen in de batterij van uw auto, kunnen gebruiken om het huis van elektriciteit te voorzien.
  • De Wallbox Eco-Smart is een speciale functie die het mogelijk maakt om efficiënt gebruik te maken van opgewekte energie.

Hoe kunt u bijna gratis laden?

Zoals benoemd maakt de aanschaf van zonnepanelen op uw dak het mogelijk om uw EV (bijna) gratis op te laden. U vraagt zich wellicht af hoe dit mogelijk is. Om het voor u gemakkelijker te maken hebben wij het volgende voorbeeld bedacht. U heeft voor 3400 Wp (Wattpiek) zonnepanelen op uw dak laten installeren, wat u in totaal €5.800 heeft gekost. Deze panelen genereren zo’n 3000 kWh per jaar (90% van de capaciteit in Wattpiek), wat u ‘normaal gesproken’ €690 had gekost (uitgaande van €0,23 per kWh). Dat zou betekenen dat u de investering in iets minder dan 8.5 jaar heeft terugverdiend. De levensduur van zonnepanelen is gemiddeld gezien twintig jaar, wat zou betekenen dat u in twintig jaar tijd ongeveer 60.000 kWh aan zonne-energie kan opwekken voor een totaalbedrag van €5.800. Nog steeds uitgaande van €0,23 per kWh had dit u zonder de aanschaf van zonnepanelen €13.800 gekost. Uiteindelijk komt het dus uit op een besparing van €8.000 (13.800 - 5.800) over een totaal periode van twintig jaar. Dit betekent een besparing van €400 per jaar.

Een elektrische auto verbruikt momenteel zo’n 15 kWh aan energie per 100 kilometer en de gemiddelde autorijder rijdt ongeveer 15.000 kilometer per jaar. In totaal komt dat neer op een elektrisch verbruik van 2.250 kWh per jaar. Maakt u gebruik van het eigen elektriciteitsnet? Dan komt dit uit op een bedrag van €540 per jaar. Kunt u uw eigen opgewekte zonne-energie inzetten? Dan kunnen de kosten worden verlaagd naar €140 per jaar, aangezien u de besparing van €400 per jaar er vanaf kunt halen. Rijdt u het gelijke aantal kilometers (15.000) per jaar op benzine? Dan zal dit uitkomen op een totaalbedrag van zo’n €1.765 per jaar, uitgaande van een gemiddeld verbruik van 1 op 17 en een literprijs van €2,00. In één jaar benzine rijden kunt u dus een laadpaal kopen, om vervolgens ruim €1.500 per jaar te besparen. De elektrische auto opladen met zonnepanelen is dus zeker een goede optie!

auto wordt opgeladen met zonnepanelen

Met de batterij van uw auto het huis van elektriciteit voorzien

Zonnepanelen wekken gelijkstroom op, wat normaal gesproken moet worden omgezet in wisselstroom (AC). Om deze reden is een omvormer geïntroduceerd die zowel het voertuig via DC kan opladen en verbinding kan hebben met het AC stroomnet. Deze 10 kW omvormer met interne DC-link en drie terminals kan de auto zowel vanuit de zonnepanelen als uit het stroomnetwerk opladen. Met een dergelijke lader is het elektriciteitsnet als tussenstap niet nodig om de elektrische auto op te laden. Dit systeem werkt overigens twee kanten op. Behalve het opladen van de auto kunt u ook de batterij van de auto gebruiken om uw huis van elektriciteit te voorzien (bidirectioneel laden). Ook de optie om elektriciteit terug te leveren blijft daarbij in stand.

Let op: De huidige Nederlandse regelgeving ondersteunt helaas nog geen bidirectioneel laden voor consumenten. Het is dus nog niet mogelijk om aan deze aanvragen te voldoen.

Lees ook: Zonnepanelen en bidirectioneel laden

Wallbox Eco-Smart: slimme software voor laadpaal & zonnepanelen

Wallbox is één van de weinige merken met een slimme oplossing voor laden op zonne-energie. Dankzij de Eco-Smart functie wordt het mogelijk gemaakt om uw EV op te laden door middel van zelf opgewekte energie. Dit kan zowel bij de Wallbox Pulsar Plus als de Copper SB. Goed om te weten: doordat Eco-Smart softwarematig is, kunt u deze functionaliteit gebruiken zonder bijkomende kosten. Bij de Eco-Smart zijn er twee standen beschikbaar (Eco-stand en Full Green-stand), zodat u het vermogen van uw zonnepanelen maximaal kunt benutten:

  • Eco-stand – wanneer deze stand is geactiveerd, wordt er realtime gedetecteerd of er ergens anders groene stroom wordt gebruikt. Deze energie wordt gecombineerd met die van het elektriciteitsnet, zodat u snel en efficiënt laadt. Ook hier is het doel om zo min mogelijk 'grijze' energie te gebruiken.

  • Full Green-stand – wanneer deze stand is geactiveerd, wordt er automatisch gedetecteerd wanneer er voldoende overschot aan zelf opgewekte energie beschikbaar is. Hierdoor is iedere laadbeurt volledig klimaatneutraal!

Lees ook: Laden op zonnestroom met Wallbox Eco-Smart

Wallbox Copper SB 50five

Mogelijkheid tot dynamic load balancing

Met een laadpaal van Wallbox heeft u dus de keuze hoe u de auto het liefst oplaadt. Wilt u zo goedkoop mogelijk uit zijn? Dan kunt u het beste kiezen voor de Eco-stand. Prefereert u om energieneutraal te rijden? Dan is het beter om te kiezen voor de Full Green-stand. Zo laadt u het voertuig altijd onder de meest ideale (en voordelige) omstandigheden op.

Behalve dat u met een Wallbox laadpaal, dankzij zelf opgewekte energie, bijna gratis kunt rijden, biedt deze aanbieder ook de mogelijkheid tot dynamic load balancing. Wanneer u hier gebruik van maakt, wordt in de gaten gehouden of er, naast de laadpaal, nog andere apparatuur actief is. Hierdoor wordt het laadvermogen op bepaalde momenten aangepast, om ervoor te zorgen dat ook andere apparaten blijven werken. Ook zorgt dynamic load balancing voor extra veiligheid, aangezien de kans op overbelasting enorm wordt verkleind door deze techniek.

Wilt u de auto opladen met zonnepanelen of gebruikmaken van slimme functies als dynamic load balancing? Onze experts staan voor u klaar om advies te geven. Wilt u erachter komen welk laadpunt thuis het beste bij uw situatie aansluit? Vul dan onderstaand formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

energieprijzen
keuzehulp blog
Doorloop de nieuwe keuzehulp en ontvang een offerte op maat gebaseerd op uw situatie en wensen.
Robin

Written by Robin

Schrijft blogs over de e-mobility en klimaatoplossingen voor 50five.