50five e-mobility logo tagline50five e-mobility logo
snelladers 50five dpd
10 mrt. 2021

Eerste snelladers door 50five geplaatst bij DPD

Bobbi Content Specialist 50five
By Bobbi
  • Read time: 3 minutes
50five heeft wederom enkele snelladers geplaatst. De snelladers werden geplaatst voor DPD in samenwerking met de huisinstallateur. Ook de transportsector moet en wil snel verduurzamen, onder andere om in de toekomst in strenge milieuzones pakketjes en andere goederen te kunnen leveren. Voor DPD is onlangs het eerste laadplein opgeleverd, maar meerdere grote laadpleinen zullen volgen op verschillende depots.

Highlights

  • 50five leverde onlangs het eerste laadplein voor DPD op, met zowel 'gewone' laders als snelladers.
  • De transportsector moet verduurzamen, want in de binnenstad van 30 Nederlandse steden mogen in 2025 alleen nog emissievrije voertuigen rijden.
  • De laadoplossingen van 50five ondersteunen DPD naar emissievrije pakketbezorging.
  • De experts van 50five denken graag mee over een passende laadoplossing voor jouw bedrijf.

Samen naar een emissievrije toekomst

Een emissievrije transportsector betekent dat heel veel elektrische auto’s, transportbussen en zelfs vrachtauto’s moeten worden opgeladen. DPD heeft hiervoor de samenwerking met 50five opgezocht. Deze samenwerking past goed bij onze missie om door middel van slimme oplossingen bij te dragen aan een CO2-neutrale toekomst. We zijn dan ook trots om DPD als partner te hebben en op die manier te ondersteunen naar emissievrije pakketbezorging. DPD heeft gekozen voor een uitgebreide mobiliteitsoplossing, waardoor we samen een gerichte vervolgstap maken in de realisatie van hun duurzaamheidsdoelstellingen.

Snelladers van 50five

Waar ‘normale’ laadpalen gemiddeld tussen de vier en acht uur doen over het opladen van voertuigen, doet een snellader dit binnen een half uur tot een uur (afhankelijk van de batterijcapaciteit van de bestelbus). Het laadplein van DPD bestaat nu uit gewone laders en enkele snelladers, die door onze installateurs preventief en correctief worden onderhouden.

Installatie snelladers 50five

Het wagenpark verduurzamen

Eric Dietz, CEO DPD Nederland, vertelde dat het bedrijf heel gedreven is om het wagenpark sneller te verduurzamen en uit te breiden met elektrische bussen. “Het wagenpark bestond al uit Tripls (e-scooters) en fietsen, die we in Eindhoven en Rotterdam inzetten. We waren al CO2-neutraal, nu gaan we voor het structureel verduurzamen van ons proces.” 50five werkt graag samen met bedrijven die zulke ambitieuze duurzaamheidsplannen hebben. De laadoplossingen die we voor DPD hebben ingezet hebben onder andere een configuratie met AC, DC laders en storing- en onderhoudservice.

Verschil AC en DC laders

AC en DC zijn geen termen die je dagelijks tegenkomt, daarom leggen we het verschil voor je uit. AC staat voor Alternating Current, ofwel wisselstroom. Dit betekent dat de polariteit continue van richting verandert. Wisselstroom is de stroom die bij elk huishouden uit het stopcontact komt. DC staat voor Direct Current. Het verschil met AC is dat de polariteit altijd dezelfde richting op beweegt (van positief naar negatief). Een voorbeeld van DC stroom zijn batterijen en de accu van je elektrische auto. Laad je je auto op met een AC laadpaal? Dan wordt de stroom door een omvormer in je auto omgezet naar DC stroom.

Het belangrijkste verschil tussen AC en DC laadpalen? Een DC laadpaal laadt veel sneller dan een AC laadpaal. Je noemt DC laders daarom ook wel snelladers. Deze zijn duurder in installatie en aanschaf en vormen een grotere belasting op het stroomnetwerk. Het voordeel is natuurlijk dat je veel korter hoeft te laden en sneller weer de weg op kunt. Daarnaast kan een snellader dienen als back-up wanneer je reguliere laadstations niet goed functioneren.

snelladers 50five dpd

Duurzaam bezorgen in 30 steden

In 2025 mogen in de binnenstad van de 30 grootste Nederlandse steden alleen nog maar emissievrije voertuigen rijden. Dit staat in het Klimaatakkoord. Pakketservice DPD moet natuurlijk aan deze voorwaarden voldoen voor het bezorgen van alle pakketjes. Ze doen hier zelf nog een duurzaam schepje bovenop: ze gaan niet alleen in de binnenstad emissievrij bezorgen, maar in de volledige 30 steden. In Amsterdam en Haarlem rijden de eerste elektrische bussen nu al. Dit jaar volgen ook de steden Eindhoven, Breda, Groningen en Maastricht. De laadoplossingen van 50five maken deze ambities mogelijk.

Laadoplossing in de transportsector

In de transportsector is het aan te bevelen om goed na te denken over de juiste configuratie van je laadplein of laadoplossing. Bijvoorbeeld: hoeveel laadpunten heb je nodig? Moet je investeren in reserve capaciteit? Wat betekent de laadinfrastructuur voor je netaansluiting en bedrijfsprocessen? Hoe kun je slim laden in combinatie met maximale laadtijd? Zomaar een aantal vragen, die wij samen met je kunnen beantwoorden.

Ook verduurzamen met een laadoplossing op maat?

De 50five experts gaan hier graag met je over in gesprek. Zo vinden we een passende laadoplossing voor jouw bedrijf, waarmee je klaar bent voor een duurzame toekomst. Geïnteresseerd in een laadoplossing voor jouw bedrijf? Vul het onderstaande formulier in:

Gegevensverwerking*
Bobbi Content Specialist 50five

Written by Bobbi

Schrijft blogs over de e-mobility en klimaatoplossingen voor 50five