50five e-mobility logo tagline50five e-mobility logo
Dubbele laadpaal voorbeeld
22 okt. 2020

Een dubbele laadpaal laten installeren?

Els Content specialist 50five
By Els
  • Read time: 3 minutes
Soms zou je willen dat je nog een laadpaal thuis had, nu je partner net de auto aan het opladen is en jij op je beurt moet wachten. Een tweede laadpaal is niet nodig overigens. Met een laadpaal en twee connectoren, een dubbele laadpaal dus, kun je ook prima uit de voeten. Je laadt zo tegelijkertijd wat twee auto’s op. Deze optie is bovendien erg handig voor bedrijfspanden.

Dubbele laadpalen zie je vooral toegepast worden bij bedrijven

Een dubbele laadpaal is in de praktijk vooral aan de orde bij bedrijven, laadpalen voor zakelijk gebruik dus. EVBox bijvoorbeeld heeft een dubbele laadpaal met 2 x 22 kW voor zakelijk gebruik. De EVBox 32A Businessline met een dubbele 22 kW contactdoos van het type 2 geldt als de ideale zakelijke lader met een dubbel oplaadpunt. Met deze laadpaal kun je prima twee auto’s tegelijk opladen. Bij deze laadpaal start het laadproces meteen zodra de stekker in de auto geplugd wordt, als er een laadpas langs de scanner gehaald wordt en scanner de pas heeft herkend.

Dubbele laadpaal voorbeeld

Extra getest op de werking en op zaken als oververhitting

Dubbele laadpalen worden extra gecontroleerd en getest op zaken als oververhitting. Met deze laadoplossing heb je ook meteen een toekomstgerichte oplossing in huis gehaald. De verwachting is immers dat er in de toekomst elektrische auto’s met een groter vermogen op de markt komen. Met een dubbele laadpaal kom je als bedrijf de medewerkers, klanten en bezoekers tegemoet. Die kunnen zo toch tegelijk hun auto opladen.

Verwarring met bidirectionele laadpaal

Als er gesproken wordt over een dubbele laadpaal, dan wordt deze wel eens verward met zogenaamde bidirectionele laadpaal. Even opgelet dus, want dat is wezenlijk iets anders.

Deze laadpaal gaat uit van het principe dat een auto niet alleen op-, maar ook moet ontladen. Op die manier kunnen elektrische auto’s fungeren als een soort van tijdelijk opslagpunt. Zo wordt voorkomen dat de duurzaam opgewekte elektriciteit verloren gaat. Een accu loopt namelijk altijd heel langzaam leeg.

Denk je verder, dan kunnen met een bidirectionele laadpaal auto’s voortaan ook een belangrijke rol spelen in het ontlasten van het elektriciteitsnetwerk. Zeker op die momenten dat er sprake is van piekvraag. Mocht de vraag te hoog zijn, dan kunnen auto’s dus elektriciteit terugleveren als een soort van externe batterij. Op die wijze kan de elektrische auto het elektriciteitsnetwerk ondersteunen.

Veilig en snel

Van deze zijstap dan weer terug naar de dubbele laadpaal. Kies je bij je onderneming voor een dubbele laadpaal op de parkeerplaats, dan kun je het verbruik automatisch laten verrekenen. Door een pas te gebruiken is ongewenst gebruik niet mogelijk. Zonder geregistreerde pas treedt de laadpaal niet in werking. Daarnaast kun je met een pas je laadpaal ook een verdienmodel maken, door externe gebruikers een fee te laten betalen voor het gebruik.

Besluit je gebruik te maken van een laadpaal voor thuis? Dan laad je zeker 8 keer zo snel als wanneer je thuis via het stopcontact op. Een dubbele laadpaal is ook veiliger vanwege het feit dat de laadinstallatie bijzonder goed getest is tegen zaken als bijvoorbeeld overbelasting. Een stopcontact heeft hier geen beveiliging voor, behalve het doorslaan van de stoppen. Met een elektrische laadpaal bij jouw bedrijf bied je gastvrijheid en laat je bovendien zien echt waarde te hechten aan een beter milieu. Dat is ook weer goed voor je imago.

Ook thuis kun je zo prima twee auto’s tegelijk opladen en van stroom voorzien

Met deze oplossing los je ook het probleem thuis op als je twee elektrische auto’s hebt. In dat geval kunnen jij en je partner de elektrische auto’s dus prima op het zelfde moment opladen. Ook dit is weer een toekomstproof oplossing, want mocht je partner nu nog geen elektrische auto hebben, het moment dat de partner wel over een dergelijke auto beschikt komt steeds dichter bij.

Voor een dubbele laadpaal kies je bewust en met een schuin oog richting de toekomst

Voor alle laadpalen geldt dat je de installatie over moet laten aan professionals. Het installeren vergt technische kennis en je wilt toch graag dat alles perfect werkt en het opladen veilig is. De prijs voor een dubbele laadpaal ligt wel iets hoger. Tenslotte; een laadpaal mag je alleen plaatsen op eigen grond. Is dat niet het geval, dan dien je een vergunning bij de gemeente aan te vragen en zal er eventueel een openbaar oplaadpunt gerealiseerd worden. Deze is dan voor iedereen beschikbaar, zonder verkeersbord met kenteken.

Voor zowel de (dubbele) laadpaal, maar ook voor de laadpas kun je bij onze specialisten terecht. Neem contact op via onderstaand formulier en we nemen zo snel mogelijk contact met je op voor advies op maat!

Els Content specialist 50five

Written by Els

Schrijft blogs over de e-mobility en klimaatoplossingen van 50five.