1 oktober 2020

Elektrisch rijden en de salderingsregeling: Alles wat je moet weten

Als we zelf elektriciteit produceren, wordt de elektriciteit die we niet zelf gebruiken teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Dit valt onder de salderingsregeling. De salderingsregeling is gunstig bij zonnepanelen, maar ook bij een laadpaal thuis of bij bidirectioneel laden. In het huidige plan wordt de salderingsregeling vanaf 2023 afgebouwd. We kunnen de energie dan niet meer terugleveren en moeten de overgebleven elektriciteit verkopen of zelf gaan opslaan. In deze blog vertellen we je over de salderingsregeling, de mogelijkheden met elektrisch rijden en het opslaan van elektriciteit.

Wat is de salderingsregeling?

De huidige salderingsregeling zorgt ervoor dat de stroom die je produceert wordt afgenomen door de energieleverancier. De productie van eigen stroom wordt door de salderingsregeling verrekend met de stroom die je verbruikt. Dit houdt in dat je voor de elektriciteit die jij overtollig hebt en levert aan de leverancier, dezelfde prijs per kWh krijgt als voor de elektriciteit die je afneemt bij de leverancier. Deze salderingsregeling wordt mogelijk gemaakt door subsidie van de overheid. Er zit wel een maximum aan de salderingsregeling. Als je namelijk meer stroom levert dan dat je afneemt, krijgt je voor het overschot een lagere vergoeding dan normaal. Deze vergoeding verschilt per energieleverancier.

bidirectioneel laden

In het huidige plan kun je vanaf 2023 niet meer automatisch de elektriciteit terugleveren aan de energieleverancier, omdat de salderingsregeling vanaf 2023 wordt afgebouwd (elk jaar met 9%). Dit betekent dat je vanaf 2031 niet meer kunt salderen. Deze regeling geldt trouwens voor iedereen: of je nu al zonnepanelen hebt aangeschaft of ze juist wilt gaan aanschaffen. Als je dit jaar zonnepanelen aanschaft, zal je dus nog 2 jaren volledig kunnen salderen. 10 zonnepanelen heb je in net geen 7 jaar terugverdiend. Vanaf 2023 wordt de salderingsmogelijkheid elk jaar met 9% afgebouwd. Dit betekent dat als je zonnepanelen in 2023 koopt, je 10 zonnepanelen na 8 jaar hebt terugverdiend.

De salderingsregeling en elektrisch rijden

Een optie is de energie opslaan in een laadpaal thuis. En dat geeft natuurlijk mogelijkheden voor de elektrisch rijders onder ons. Zo bestaat er nu bidirectioneel laden met de bidirectionele laadpaal. Deze laadpaal geeft de mogelijkheid om je elektrische auto niet alleen op te laden, maar ook te ontladen. De auto geeft dan stroom af aan de laadpaal en levert dus energie. Op deze manier kan dus je elektrische auto dienen als opslagplaats voor zelfgeproduceerde energie. In 2019 zijn deze bidirectionele laadpalen voor het eerst in gebruik genomen. 

Let op: om gebruik te kunnen maken van een bidirectionele laadpaal moet een auto wel geschikt zijn. Niet alle elektrische auto’s zijn (nog) geschikt voor een bidirectionele laadpaal.

bidirectioneel laden

Mogelijkheden tot opslag van energie

Als de salderingsregeling wordt afgebouwd, is het slim om als eerste te kijken hoe je de zelfopgewekte energie zo efficiënt mogelijk kunt gebruiken. Zo zijn er steeds meer mogelijkheden in je smart home. Naast efficiënt gebruik is het ook goed om te weten hoe je energie kunt opslaan. Want wat als het je straks niet lukt om je energie te verkopen?

Momenteel zijn er verschillende bedrijven bezig met het ontwikkelen van producten om energie in te kunnen opslaan. Enkele van deze producten zijn al op de markt! Tesla produceerde als eerste (in 2015) de zogenoemde ‘Tesla Powerwall’. De Powerwall is simpel gezegd een grote accu die de energie opgewekt uit zonnepanelen en het stroomnet opslaat. Je kunt de opgeslagen energie van de Powerwall later gebruiken voor andere elektrische apparatuur. De Powerwall levert een continu vermogen van 5kW. Na de komst van de Powerwall bleven andere merken niet achter en brachten ook zij accu’s uit voor het opslaan van zelfgeproduceerde energie. Het nadeel is dat momenteel een thuisaccu de energie maar een aantal dagen kan opslaan en is er ook een maximum capaciteit. De thuisaccu is zeker een slim idee en zal een grote rol krijgen in het opslaan van de zelfgeproduceerde energie. Bovendien wordt er door diverse bedrijven gekeken naar ‘smart grids’, een intelligent netwerk van thuisaccu’s wat samenwerkt tussen verschillende huizen of straten. Zo kan een volle, ongebruikte accu dan stroom leveren aan een huis met een lege accu. Echter, vooralsnog blijkt het ook met een thuisaccu nog onmogelijk om volledig van het energienet te kunnen afsluiten.

Tesla Powerwall

Mogelijkheden om wél terug te leveren

Er is een nieuwe mogelijkheid voor het opslaan en verkopen van zelfgeproduceerde energie. Met deze mogelijkheid kan de energienota met honderden euro’s (omgerekend naar 15.000 gratis kilometers elektrisch rijden) worden verlaagd, door de energie wél terug te blijven leveren aan het elektriciteitsnet.

TenneT (de grootste hoogspanningsnetbeheerder van Europa) heeft een platform van blockchain technologie ontwikkeld, het zogenoemde Equigy, wat het blijven terugleveren van energie mogelijk maakt. De hoop is dat zoveel mogelijk Europese netbeheerders aansluiten bij Equigy. Een volledig groen elektriciteitsnetwerk is niet stabiel, doordat je nooit weet hoeveel het gaat waaien of hoeveel uren de zon schijnt. Door consumenten hun zelfopgewekte energie terug te laten geven aan het Equigy netwerk, zorgt men voor een stabieler elektriciteitsnetwerk. Een win-win situatie dus. Als consument lever je stroom aan een energieleverancier en die energieleverancier doet zaken met Equigy. Als je hieraan meewerkt, krijg je thuis een apparaat geïnstalleerd en installeer je een app op je smartphone. Je kunt hierbij zelf aangeven hoeveel stroom je wilt leveren, bijvoorbeeld als je wilt dat de accu van je auto altijd 75% is geladen. Zo kun je vanuit zowel je elektrische auto, je laadpaal of een thuisaccu energie terug leveren.

Tips om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van zelfopgewekte energie

  1. Zet overdag je huishoudelijke apparaten aan, dan functioneren ze het meest op zonne-energie.
  2. Zet niet meerdere apparaten tegelijk aan. De kans is groot dat je dan meer verbruikt dan dat je opwekt.
  3. Investeer in slimme apparaten die pas aangaan op het moment dat je daadwerkelijk stroom opwekt (zoals een slimme warmtepomp).

Energietransitie

Hoewel al deze blikken vooruit erg mooi klinken, is dit alles nog wel toekomstmuziek. De energietransitie naar een wereld waarin we minder tot niet afhankelijk zullen zijn van energieleveranciers zal nog even duren. Wel zal de wereld ieder jaar een grotere focus op groene energie krijgen. Aangezien elektrische auto’s veel energie verbruiken komt dit goed uit. Na het lezen van dit alles geïnteresseerd geraakt in een laadpaal thuis? Vul het onderstaande formulier in en ontvang vrijblijvend advies van onze experts: