30 september 2020

Elektrisch rijden, wat houdt je nog tegen? De laadpaal infrastructuur

Gaat het dan nu echt gebeuren? Is 2021 het omslagpunt van het gebruik van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden? De overheid en de regio’s gaan volgend jaar maar liefst 200 laadpalen per dag plaatsen. Dat zijn 73.000 openbare laadpalen in het jaar. Een netwerk door heel Nederland. Moet iedereen dan zijn benzine slurpende vriend inruilen voor een schonere versie? Bij veel mensen slaat de twijfel al toe.

Mensen willen wel overstappen naar een schonere auto maar twijfelen aan de haalbaarheid daarvan. Bang om zonder stroom in Lutjebroek te staan op een zondagmiddag als veel dicht is. Dat is wat veel mensen die op benzine of diesel rijden denken. Je moet niet verkeerd rijden want dan moet je ergens een stopcontact of oplaadplek zien te vinden. Daarnaast moet je dan langs de weg wachten tot je auto is opgeladen. Niet veel mensen weten waar ze aan toe zijn. Ga je nu in plaats van dure benzine, dure stroom betalen langs de rijkswegen? Moet je daar jezelf uren zien te vermaken voordat je auto weer is opgeladen?

Klimaatdoelen en de laadpalen, te weinig en te laat

Het is al heel lang een vaststaand feit dat de Nederlandse overheid heeft toegezegd dat Nederland in 2030 ruim 55% minder CO2 zal uitstoten ten opzichte van 1990. In 2020 zou dit percentage 25% minder CO2 uitstoot ten opzichte van 1990 moeten zijn. Daarom is het enigszins vreemd te noemen dat het kabinet op Prinsjesdag 2020 aankondigde dat de staat tot aan 2030, 300 miljoen euro jaarlijks inzet om de CO2 te verminderen. Daarvan is dus 10% (30 miljoen euro) bedoeld om de infrastructuur voor elektrisch rijden te verbeteren.

Echter, zelfs met 73.000 nieuwe laadplekken is het nog niet voldoende voor de 1,9 miljoen elektrische auto’s die verwacht worden rond te rijden in 2030. Als de overheid niet meer gaat investeren hebben we rond 2030, 730.000 laadpalen. Oftewel een groot tekort. Je zou bijna zeggen dat de overheid als een betrapte schooljongen het nalaten van het maken van zijn huiswerk compenseert met een overdreven geestdrift. Een geestdrift te weinig, te laat. Maar we mogen een gegeven paard niet in de bek kijken. Waar je als elektrisch rijder nu nog moet zoeken naar een laadpaal zijn het over een paar jaar de benzinerijders die moeten zoeken naar een pomp.

Elektrisch rijden

Is dit het moment van overstappen naar elektrisch rijden? Ten eerste staat de techniek niet stil. Er zijn maar weinig automerken die geen elektrische of hybride variant in huis hebben. Deze auto’s worden steeds goedkoper. Ook de actieradius van deze auto’s wordt steeds groter. Ten slotte kan je op veel hybride auto’s en elektrisch auto’s subsidie van gemeenten of provincie krijgen. Dit zijn soms slooppremies voor de oude benzine auto’s en aanschafpremies voor de nieuwe elektrische auto. Met de verdwijnende benzine auto’s, de dalende kosten voor een elektrische auto en de subsidies is het misschien ook wel de juiste tijd om de overstap te maken. Blijft natuurlijk over; het tekort aan laadpunten en het lange opladen van de auto. Zelfs een snellader doet er minimaal 20 minuten over. En wat doet de prijs van stroom in de toekomst?

Lees ook: Hoe lang duurt het om een elektrische auto op te laden?

Een laadpaal thuis

Het enige probleem van het overstappen op elektrisch rijden blijven de kosten voor stroom en het dreigende tekort aan oplaadplekken . Niet alleen de aanschaf van een elektrische auto, maar ook de oplaadkosten zijn zorgen van veel mensen. De vraag naar schone elektriciteit gaat omhoog natuurlijk als de vraag naar elektriciteit voor auto’s omhoog gaat. Niemand zit erop te wachten om bij een dure openbare laadpaal zijn auto op te laden. Zeker niet als je onderweg bent. Gelukkig kan je ook tegenwoordig een laadpaal thuis laten installeren. Wat zijn de voordelen van een persoonlijke laadpaal thuis?

  • Een laadpaal thuis is goedkoper dan een openbare laadpaal
  • Je hoeft niet te zoeken naar een laadpaal of in de rij staan
  • Je kan subsidie krijgen voor een laadpaal thuis

De problemen van het tekort aan laadplekken is snel opgelost als je zelf thuis of op het werk kan beschikken over een oplaadplek. Daarnaast is stroom van je eigen oplaadplek goedkoper dan stroom op een openbare oplaadplek. Je eigen oplaadplek kost 21 tot 35 cent per kWh, terwijl openbaar laden waarschijnlijk tussen de 30 en 59 cent per kWh kost Ten slotte kan je net als bij de aanschaf van de elektrisch auto ook voor de laadpaal subsidie krijgen. Dit alles maakt elektrisch rijden met een persoonlijke oplaadpaal thuis en/of het werk zeer aantrekkelijk.

Is het juiste instappunt nu?

Ja, het juiste instappunt is nu. De overheid voelt zich gedwongen om de infrastructuur snel uit te breiden en elektrisch rijden goedkoper te maken. Miljoenen aan subsidie is beschikbaar. Met een oplaadpaal thuis of op het werk ben je praktisch niet meer afhankelijk van een openbare oplaadpaal. Hoewel de kosten voor een elektrische auto nog vrij hoog zijn nemen die in snel tempo af. Met een oplaadpunt thuis kost het nog allemaal minder en heb je snel de investering terug verdiend.