21 februari 2020

Kan je een elektrische auto in het stopcontact steken?

Als je een elektrische auto koopt, krijg je daar vaak een stekker bij. Je wordt echter vaak niet goed voorgelicht over het opladen zelf en wat je met die stekker met doen. Veel mensen weten namelijk niet dat als je de elektrische auto gaat opladen thuis, het niet zo handig is om deze rechtstreeks in het stopcontact te steken. Het kan wel, maar er kleven toch een behoorlijk aantal nadelen aan.

Zo duurt het opladen van de elektrische auto wel heel erg lang

Het lijkt zo simpel en gemakkelijk. Je hoeft er niets bijzonders voor te doen. Je pakt de stekker van de auto en doet die in het stopcontact bij je thuis, waar ook de huishoudelijke apparaten hun energie vandaan halen. Mode 1 opladen wordt dit wel genoemd en het op deze manier opladen van je elektrische auto kan wel, maar doe het maar liever niet. Zo zijn de accu’s van de hedendaagse elektrische auto’s behoorlijk groot, gemiddeld hebben de auto’s een accu van wel 40 kW. Tesla heeft zelfs al accu gemaakt van 100 kW. Het op deze manier opladen van je auto duurt erg lang, zomaar rond de twaalf uur.

Het is bovendien vaak niet meer mogelijk om bijvoorbeeld een wasmachine of vaatwasser te gebruiken omdat je auto vrijwel de volledige capaciteit gebruikt. Een laadpaal met load balancing lost dit probleem op.

Vrouw kijkt op horloge
Je auto in het stopcontact? Dan is de accu zeker nog niet opgeladen na je werkdag!

Brand ligt op de loer als je kiest voor deze manier van opladen

Gewoon de stekker in het stopcontact en opladen is bovendien allesbehalve veilig. Er is dan namelijk geen beveiliging en evenmin een begrenzer. Dat zijn de voornaamste redenen waarom deze manier van opladen juist afgeraden wordt. De oplader wordt extreem warm en de kans op brand in je huis wordt daarmee een risico als je op deze manier oplaadt. Niet doen dus. 

Veel mensen zullen zich nu afvragen hoe het dan zit met die laadkabel die je bij je nieuwe auto geleverd krijgt. Want had de verkoper nou niet gezegd dat je met behulp van de kabel en het stopcontact je auto zo op kan laden? Dat klopt, al gaat het dan om mode 2 opladen. Met de standaard meegeleverde kabel inderdaad. Er is echter een groot verschil tussen het eerder besproken mode 1 opladen en mode 2 opladen. Dat verschil is dat er bij mode 2 opladen wel een begrenzer toegepast wordt. De risico’s zijn daardoor beduidend kleiner. Het blijft echter niet ideaal.

Een mooie en gecontroleerde manier van opladen

Wie dus met het stopcontact op wil laden, die kiest in elk geval voor mode 2 opladen en vergeet mode 1 opladen. Wil je nou helemaal geen gedoe met het stopcontact en wil je zaken als het stopcontact verlengen vermijden, dan kies je voor mode 3 opladen, de meest gebruikte methode. Dit is een mooie, gecontroleerde manier van opladen met behulp van een laadpaal. Gedurende het laadproces is er communicatie tussen het voertuig en het laadpunt. De auto en de laadpaal ‘kijken’ samen hoe ze een veilig en geschikt laadsysteem kunnen creëren. Geen gedoe met het stopcontact dus, wel zo veilig.

Laadpaal thuis aan de muur

Een eigen laadpaal mag je alleen plaatsen als er sprake is van eigen terrein

Overigens mag je alleen een laadpaal voor mode 3 opladen plaatsen als er sprake is van eigen terrein, als de laadpaal dus op eigen grond geplaatst kan worden. Is het je eigen grond, dan gelden er geen restricties en laat je onze specialist snel een laadpaal plaatsen. Is dat echter niet het geval, dan vraag je bij de gemeente een laadpunt aan. Die zal dan ergens in de buurt gerealiseerd worden en geldt dan als openbaar laadpunt. Het is niet zo dat de gemeente dus speciaal voor jou een laadpaal aanlegt in de openbare ruimte.

Mode 4 opladen is DC-laden, een zeer snelle manier van het opladen van je elektrische auto

Tenslotte kennen we ook nog mode 4 opladen. In dat geval wordt ook wel gesproken van DC-laden, laden met gelijkstroom dus. Deze snelladers, want dat zijn het, zijn in staat om je elektrische auto bijzonder snel op te laden.  Dergelijke laadpunten zie je slechts zelden bij mensen thuis. Je moet als je dat wel wilt beschikken over krachtstroom of dat aan laten leggen. Anders heb je niets aan de snellader. Je auto moet er bovendien mee om kunnen aan. 

Om helemaal compleet te zijn, Tesla heeft nog haar eigen Superchargers, een door het merk zelf ontwikkelde snellader die inderdaad razendsnel kan laden. Ondertussen ligt er al een heel aardig netwerk met Superchargers. Tesla wil namelijk een Europees netwerk van deze snelladers creëren zodat Tesla-rijders als ze door Europa rijden nooit een andere dan de eigen Tesla snellader hoeven te gebruiken. Tesla is heel aardig op weg die ambitie in te vullen.

De aankoopprijs van een laadpaal valt alleszins mee

Heb je eigen grond? Kies dan voor een laadpaal thuis of bij je bedrijfspand. Dat is goedkoper en gemakkelijker, omdat je laadt wanneer jij dat wenst op een veilige manier. Voor de aanschaf van de gemiddelde laadpaal thuis ben je gemiddeld zo tussen de €1.000 en €2.000 kwijt, afhankelijk van o.a. je wensen en je auto. 


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan