26 juni 2020

Enorme subsidies op elektrische auto’s voor particulieren vanaf 1 juli

Vanaf 1 juli 2020 kunnen mensen die een elektrische auto voor particuliere aanschaf kopen, een subsidie krijgen. Deze subsidie wordt de ‘Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren’ genoemd, afgekort tot SEPP. De subsidie op elektrische auto’s in Nederland begint bij 2000 euro en loopt zelfs op tot 4000 euro. Mensen die vanaf 4 juni een elektrische auto hebben aangeschaft, kunnen met terugwerkende kracht subsidie aanvragen. Ook op de aanschaf van een tweedehands elektrische auto wordt een subsidie afgegeven. De subsidie voor elektrische auto’s geldt daarnaast niet alleen voor standaard particulier gebruik, maar ook voor het gebruik van lease auto’s. 

Waarom een subsidieregeling?

Het doel van deze subsidieregeling is natuurlijk dat er meer elektrische auto’s worden gekocht en daarmee de CO2 uitstoot verminderd wordt. Tenminste, dat is het doel van het kabinet en het waarom achter deze regeling. Op dit moment zien we dat voor zakelijk gebruik de aanschaf van elektrische auto’s stijgt, maar voor particulier gebruik is de aanschaf nog minimaal. Eén van de grootste redenen voor mensen om niet over te stappen op elektrisch rijden, zijn de hoge kosten voor de aanschaf van een elektrische auto. Het verschil tussen de prijzen voor de aanschaf van een benzineauto en een elektrische auto, kan flink oplopen. De hoge kosten voor de aanschaf van een elektrische auto zitten trouwens vooral in de accu. Doordat je vanaf nu bij de overheid aan kunt kloppen voor de subsidie, zal het verschil tussen de aanschafwaarde van een elektrische auto en een benzineauto iets kleiner worden. De verwachting is dat mensen hierdoor toch eerder geneigd zullen zijn om over te stappen op elektrisch rijden. Deze subsidieregeling geldt (vooralsnog) tot 2025.

Lees ook: Subsidies voor tweedehands elektrische auto’s

Voorwaarden voor de subsidie

Particulier

Om in aanmerking te komen voor de subsidie voor elektrische auto’s die vanaf juli 2020 ingaat, moet men wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Voor particulier gebruik betekent dit dat catalogusprijs (de officiële nieuwprijs van de auto) tussen de 12.000 en 45.000 euro waard moet zijn. Daarnaast moet de auto minimaal 120 kilometer kunnen rijden op een volle accu. Als laatste moet je de auto minimaal drie jaar bezitten. Verander je eerder van auto? Dan zal je een deel van de subsidie terug moeten betalen.

Lease auto’s

Voor leaserijders geldt dat zij de auto minimaal vier jaar lang moeten gebruiken. Bij leaseauto’s krijg je het bedrag niet eenmalig uitgekeerd, maar krijg je elke maand een deel van het bedrag uitbetaald. Als je het contract binnen vier jaar beëindigd wordt de subsidie automatisch stopgezet.

Unieke regeling

In maart werd er al voor de eerste keer aangekondigd dat deze subsidieregeling zou gaan plaatsvinden. Pas sinds kort is de regeling definitief vastgesteld en bevestigd. Nederland is de voorloper met een subsidie op elektrische auto’s en is vooralsnog en zover bekend het enige land in Europa die deze financiële regeling aanbiedt.

De meningen in de autobranche

Binnen de autobranche wordt er verschillend gereageerd op deze nieuwe subsidieregeling. Zo is de ANWB juist blij met dit nieuws. De ANWB deed eerder al onderzoek naar de elektrische auto en constateerde dat de hoge aanschafprijs veel mensen tegenhield om elektrisch te gaan rijden. Door deze subsidieregeling wordt elektrisch rijden volgens de ANWB voor meer mensen bereikbaar en betaalbaar.

De voorzitter (Steven van Eijck) van de RAI (Rijwiel en Automobiel Industrie) Vereniging vindt de regeling te beperkt. Dit komt onder andere doordat de subsidie beperkt is tot auto’s met een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro en doordat een volle accu 120 kilometer moet kunnen rijden. Door deze beperkingen zullen bepaalde merken en/of modellen elektrische auto’s moeilijk te verkopen zijn. Uiteindelijk zal dit er dan toe leiden dat deze uit de Nederlandse markt zullen verdwijnen. Daarnaast zijn er ook andere groene alternatieven voor benzine en diesel (zoals waterstofauto’s) die in deze regeling volledig worden uitgesloten.

De garagehouders, vertegenwoordigd door de BOVAG, zijn wel tevreden over de regeling. Wel pleiten zij nog steeds voor een slooppremie. Deze slooppremie zou dan moeten gelden voor de oudste modellen dieselauto’s. Door een premie te krijgen op de inruil van je oude diesel én daar bovenop subsidie te krijgen voor een elektrische auto, stimuleer je de consument wellicht nog meer. Dit zorgt alleen maar voor nog groener rijden. De BOVAG heeft de plannen en ideeën voor een slooppremie al langere tijd geleden aangeleverd bij het kabinet, maar tot dusver is hier nog niets over bekend.

Laadpaal bij je elektrische auto

Waar voorheen de keuze soms niet direct op elektrisch rijden lag voor een hoop consumenten, zal er nu een opmars komen. Wil jij elektrisch rijden met de komst van deze nieuwe subsidieregeling, vergeet dan niet dat je een laadpaal nodig hebt om de auto op te laden. Hierbij adviseren wij, als je de ruimte hebt, om te kiezen voor een laadpaal thuis. Dit is niet alleen voordeliger, maar heeft ook nog een aantal andere voordelen!

Lees ook: Wat zijn de voordelen van een laadpaal thuis?