17 juli 2020

Hoe kun je je laadpaal beveiligen?

Wanneer je de mogelijkheid hebt je elektrische auto op eigen terrein te parkeren is het aantrekkelijk om een laadpaal thuis te installeren. Het is echter van groot belang om deze laadpaal goed te laten beveiligen, zowel voor diefstal als overbelasting. Zo moeten fabrikanten van elektrische auto’s er bijvoorbeeld voor zorgen dat de ‘on board’ lader en het accupakket beveiligd zijn tegen overbelasting en oververhitting. Dit voorkomt dat de auto onverwachts uitvalt of zelfs in brand vliegt. Wanneer de laadpaal daarnaast niet voldoende beveiligd is, is het voor kwaadwillenden erg eenvoudig hun auto bijvoorbeeld op te laden op jouw kosten. Maar hoe beveilig je een laadpaal? In dit artikel gaan we er dieper op in.

Beveilig het laadpunt op de juiste manier

Om overbelasting of het onbedoeld uitvallen van de energietoevoer te voorkomen is een goede elektrische beveiliging van belang. Daarnaast zal de veiligheid van de bijbehorende gebouwinstallatie beschermd worden tegen schadelijke invloeden. Zowel de laadpunten voorzien van een vaste laadkabel, als laadpunten die zijn uitgevoerd als laadcontactdoos voor gebruik met een losse laadkabel moeten op de juiste manier beveiligd worden. Hou hier dan ook altijd rekening mee.

Voorkom dat de stoppen eruit vliegen

Wanneer je een elektrische auto oplaadt loop je door het hoge stroomgebruik het risico dat de stoppen eruit vliegen. Wil je dit voorkomen? Dan is een dynamic load balancing laadpaal de ideale oplossing.

Huishoudens beschikken tegenwoordig over een steeds groter scala aan elektrische apparaten. Zo bezitten we vaak meerdere laptop’s, televisies en staat onze keuken vol met allerlei randapparatuur. Wanneer je een elektrische auto rijdt en ook nog een laadpaal thuis laat installeren kan dit voor een erg hoog energieverbruik zorgen. Om je energieverbruik uit te balanceren zijn er laadpalen met load balancing ontwikkeld. Deze laadpalen zorgen ervoor dat het laadvermogen automatisch aangepast wordt aan de beschikbare hoeveelheid stroom. Wanneer je hele gezin dus tegelijkertijd zit te computeren en de televisie ondertussen ook nog aan staat, zal de laadpaal automatisch minder energie gebruiken. Is het piekmoment voorbij? Dan zal het laadstation juist weer meer energie gaan gebruiken.

Een laadpaal met sleutelschakelaar beschermt je tegen ongewenste gebruikers

Wanneer je laadpaal binnen bereik van andere geplaatst is, bestaat er een kans dat andere hier zonder toestemming gebruik van gaan maken. Wanneer je dit wilt voorkomen is een sleutelschakelaar een handige methode om je laadpaal te beveiligen. Je bent als eigenaar in bezit van één sleutel om de schakelaar op je laadpaal mee te activeren. Er kan dus geen gebruik gemaakt worden van het laadstation zonder deze sleutel.

Een laadstation kan te maken krijgen met gelijkstroomfouten

Wanneer een elektrische auto is aangesloten op een laadstation, is het mogelijk dat er gelijkstroomfouten ontstaan. Bij gelijkstroom lopen de elektronen in een elektrische geleider altijd dezelfde richting op van de plus naar min-pool. Wanneer er gelijkstroomfouten optreden van 6 mA en groter krijgen aardlekschakelaars van het type A last van blinderen. Dit houdt in dat zij door het voormagnetiseren van hun meetspoel gelijk- en wisselstroomfouten niet meer gedetecteerd krijgen. Daarnaast kunnen ze ook niet meer afschakelen, waardoor de gehele installatie de beschermende werking verliest.

Hoe voorkom je deze gelijkstroomfouten?

Gelijkstroomfouten wil je uiteraard dus voorkomen. Hiervoor zijn aanvullende maatregelen nodig bij het installeren van een laadpaal. Dit kan op twee verschillende manieren:

  • Een Type A aardlekschakelaar van het laadpunt kan aangevuld worden met een module voor de detectie van gelijkstroomfouten van 6 mA en groter. Dit kan vervolgens gecombineerd worden met een onderbrekingsmodule, waardoor fouten voorkomen worden.
  • In plaats van een Type A aardlekschakelaar kan er gekozen worden voor een Type B schakelaar. Waarom? Met een Type B hoef je niet geen waslijst aan aanvullende modules aan te schaffen. Dit scheelt dus knutselwerk én een heleboel geld.

Moet je dan altijd een laadpunt achter een aardlekschakelaar Type B aansluiten?

Zeker niet. Dit mag zelfs alleen als een laadpunt direct op het openbare net wordt aangesloten, zonder voorliggende aardlekschakelaars. De Type B schakelaar is dan wel bestand tegen blinderen, maar wanneer er voorliggende aardlekschakelaars van typen A en AC in beeld zijn, worden deze hiervoor niet beschermd. Dat komt doordat zijn aanspreekstroom bij 30 mA ligt, en niet bij 6 mA. De betreffende gebouwinstallatie moet dus altijd gecontroleerd worden op andere aardlekschakelaars wanneer je van plan bent een privé- of semi-publiek laadpunt aan te schaffen. Hier zitten in de meeste gevallen hoge kosten aan verbonden. Wanneer je in de installatie ook nog aardlekautomaten toepast, wordt het verhaal nog ingewikkelder. Als laatste stap moet de installateur daarnaast ook altijd controleren of de afschakeltijden binnen de normen zijn. Een ingewikkeld proces dus, die je in de meeste gevallen beter over kunt laten aan een professional.

Schakel een professional in

Het (veilig) installeren van een laadpaal is een ingewikkelde klus. Laat een laadstation daarom altijd installeren door een expert op dit gebied. Onze specialisten van groenopladen.nl helpen jou maar al te graag bij het installeren en beveiligen van jouw laadpaal. Interesse? Vraag dan hier een offerte op maat aan.