8 april 2020

Hoe snel kun je een elektrische auto opladen met een laadpaal

Een van de meest gestelde vragen als het om het opladen van de elektrische auto gaat, is hoe snel jij je auto eigenlijk precies op kunt laden. Om die vraag te beantwoorden is het goed om te weten dat zaken als laadvermogen, de oplaadpaal en de accu in de auto grote invloed hebben op de snelheid van laden.

Zo wordt er tussen de 20 en 67 kilometer aan actieradius per uur toegevoegd

Eerst even wat achtergrondinformatie. Laad je thuis op en maak je gebruik van een laadpaal, dan doe je aan zogenaamd destination charging en laad je op met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW. Concreet betekent dit dat er tussen de 20 en 67 kilometer aan actieradius per uur toegevoegd wordt. Een snellader heeft als doel om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk actieradius toe te voegen aan de elektrische auto. De laadvermogens bij deze snelladers kunnen bij de moderne elektrische auto oplopen tot waarden tussen de 175 en 350 kW. Kies je voor het reguliere stopcontact, dan merk je dat geduld een schone zaak is.

Tesla stuur

De lader aan boord zet de wisselstroom (AC) om in gelijkstroom (DC) en zorgt er bovendien voor dat de accu op de meest efficiënte wijze geladen wordt. Je kunt dus zeggen dat de boordlader in combinatie met laadstation bepalend zijn hoe snel een elektrische auto opgeladen kan worden.

Bereken snel de snelheid en duur van het oplaadproces met een simpele rekensom

De laadtijd is voor het grootste deel afhankelijk van de capaciteit die de accu heeft en het laadvermogen van de auto. Voorbeeld? Heb je een accucapaciteit van 74 kW, terwijl er geladen kan worden met een laadvermogen van 3.7 kW per uur? Deel je 74 door 3.7, dan kom je uit op 20 uur laadtijd. Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden. Over laadsnelheid gesproken; als we het specifiek hebben over de laadsnelheid dan wordt aangegeven met hoeveel kW een accu wordt opgeladen, gerekend per uur.

Na 80 procent verloopt het laadproces een stuk langzamer

Nu we toch aan het rekenen zijn, besluit je bijvoorbeeld op te laden met een regulier stopcontact, dan kun je het vermogen gemakkelijk uitrekenen door de stroomsterkte die beschikbaar is te vermenigvuldigen met de spanning. Overigens gaat men bij het berekenen van zaken als laadsnelheid niet uit van 100 procent opladen van de accu, maar wordt gerekend van 0 tot 80 procent. Dit omdat het laadproces na 80 procent langzamer verloopt.

Lader en auto

Laadpalen bij je thuis hebben vermogens die liggen tussen de 3.7 en 11 kW

De snelheid van laden speelt met name een rol bij de snelladers, die je hoofdzakelijk langs de grotere snelwegen in ons land en in Europa aantreft. Je wilt hier immers snel weer verder kunnen rijden. De laadpaal thuis of op het werk hoeft niet op z’n snelst te laden, omdat je op dergelijke plaatsen vaak langer verblijft. Daarom hebben de laders bij je thuis, op je werk, op parkeerplaatsen en bij restaurants vaak vermogens die liggen tussen de 3.7 en 11 kW. Dat is voor deze long-stay plekken een prima vermogen.

Bij snelladers langs de snelweg maak je een zo kort mogelijk pitstop en vervolg je de reis

Voor bepaalde mensen is de snelheid van laden uitermate belangrijk, anderen hechten er veel minder waarde aan. In elk geval vraagt het opladen aan een regulier stopcontact het meeste geduld. Want zoals je zelf kunt berekenen kan het volledig opladen van je elektrische auto op deze wijze wel tussen de 11 en 20 uur duren. Met een laadpaal thuis kies je de middenweg en laad je ook op die momenten die jij wenst. Dit kan zijn als er daltarief gerekend wordt of als jij zelf slaapt. De snelladers langs de grotere snelwegen fungeren een beetje als een pitstop zoals we dat kennen van de Formule 1. De auto die aan komt rijden moet zo snel mogelijk opgeladen worden om de reis zo snel mogelijk te kunnen vervolgen, zeker als mensen op weg zijn naar het vakantieadres.


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan