1 juli 2020

Laadpalen worden verplicht bij pompstations in Duitsland

Groen rijden is de toekomst. Tenminste als je kijkt naar de doelstellingen en afspraken die tussen landen in Europa en daarbuiten gemaakt zijn. Om veranderingen in hoog tempo door te voeren is er vaak stimulatie van de overheid nodig. De Duitse overheid heeft een enorm plan opgesteld om rijden in elektrische auto’s zo snel mogelijk de standaard te maken. Een van de belangrijkste maatregelen is het plaatsen van een elektrisch laadpunt bij elk tankstation in Duitsland.

De Duitse overheid stimuleert de aankoop van elektrische auto’s

Het mag duidelijk zijn dat de Duitse overheid vol inzet op elektrische auto’s. Het plaatsen van tienduizenden laadpunten is daar een belangrijk onderdeel van. Maar er zijn meer maatregelen. Een van de meest aantrekkelijk voor Duitse consumenten zijn de subsidies. Wanneer je een elektrische auto koopt, dan maak je aanspraak op een bedrag tot 9.000,- euro. Voor de meeste auto’s zal dit bedrag lager liggen. Want tot een aankoopbedrag van 40.000,- euro ontvang je 6.000,- euro subsidie.

ecotap laadpaal en twee elektrische auto's

Geen sprake meer van range anxiety

Elektrische auto’s zijn nog steeds volop in ontwikkeling. Met name dankzij enorme sprongen in batterijcapaciteit gaan de kwaliteit en de gebruikservaring nog steeds omhoog. De afstand die je met een volle accu rijdt neemt steeds verder toe. Toch is het noodzakelijk om je accu op een gegeven moment op te laden. Dat doe je het liefst op een zelfgekozen moment en zonder dat je het van tevoren minutieus in hoeft te plannen. Pas dan rij je net zo vrij rond met een elektrische auto als je gewend bent met je auto met brandstofmotor. Range anxiety is een veelgebruikt begrip dat daarop terug slaat. Het is een specifieke angst die bestuurders van een elektrische auto’s ervaren. Ze zijn bang om ergens met een lege accu langs de kant van de weg te staan zonder dat er een oplaadpunt in de buurt is. Wanneer alle 11.118 tankstations in Duitsland een laadpaal hebben, dan behoort deze angst tot de verleden tijd.

Lees ook: Elektrische auto actieradius: wat heb je ├ęcht nodig?

Investeren in betere accu’s

Door een combinatie van maatregelen moet de verkoop van elektrische auto’s in Duitsland in de komende jaren sterk toenemen. Tot op heden houden veel van onze oosterburen vast aan hun vertrouwde auto’s die op brandstof rijden. In 2019 was minder dan 2% van de verkochte nieuwe auto’s in Duitsland elektrisch. Dat percentage is inmiddels wel snel aan het stijgen. De Duitse overheid is duidelijk bereid om hier ongekend in te investeren. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat ze rond de 2,5 miljard euro gestoken hebben in accu’s.

Duitsland in vergelijking met Nederland

In Duitsland zijn ze helemaal weg van auto’s. Gemiddeld geven consumenten meer geld uit aan hun bolide dan in Nederland. De grote en bekende Duitse automerken hebben inmiddels ook volop ingezet op elektrische auto’s. Echter loopt Duitsland lang niet altijd voor als het op invoeren van innovaties aankomt. Een goed voorbeeld daarvan zijn de stoplichten. De meeste daarvan zijn nog steeds niet uitgerust met sensoren waardoor je vaak nodeloos stilstaat voor een rood licht. Wat dat betreft is de vergelijking makkelijk gemaakt met de huidige staat van laadpalen in Duitsland. Want ook daarbij moet een inhaalslag gemaakt worden.

Het aantal laadpalen in vergelijking met Nederland

Duitsland is een echt autoland. Desondanks hebben ze wat het gebruik van elektrische auto’s betreft een stap te maken. Daar heeft de overheid inmiddels dus vol op ingezet. De doelstelling is om op korte termijn 70.000 laadpalen en 7.000 snelladers in het land te hebben staan. Daarvan staan er nu slechts 25.000. Opvallend genoeg staan er in Nederland momenteel bijna twee keer zo veel. De oppervlakte van Duitsland is vele malen groter dan die van Nederland. Wat dat betreft zijn in totaal 77.000 laadpunten niet eens zo heel veel. Het voordeel voor Duitsland is wel dat ze direct op een logische manier verdeeld zijn over het land. Ze worden tenslotte geplaatst bij tankstations.

De subsidie op de aankoop van elektrische auto’s

Consumenten in Duitsland rekenen op een subsidie van 6.000,- euro wanneer ze een elektrische auto aanschaffen. Dit bedrag is in begin juni verdubbeld. In Nederland bedraagt deze subsidie 4.000,- euro. Wat dat betreft ben je in Duitsland beter af. Helemaal omdat auto’s daar in het algemeen al een stuk goedkoper zijn.

Initiatieven van de Nederlandse overheid

De Nederlandse overheid is continu bezig met investeren in groenere energie en minder uitstoot van schadelijke gassen. Het stimuleren van het gebruik van elektrische auto’s is daar een belangrijk onderdeel van. Begin 2019 kondigde Rijksoverheid aan om vanaf 2028 alleen nog maar gebruik te maken van emissievrije auto’s. Een van de eerste stappen is het plaatsen van 2.000 laadpalen. Rijksoverheid heeft een van de grootste wagenparken van Nederland. Al hun auto’s emissievrij te laten rijden is dus een belangrijke stap.

Lees ook: Wet verplicht laadpaal op parkeerterrein bedrijven

Een subsidie op je laadpaal van de gemeente

Het is in Nederland mogelijk om subsidie te krijgen wanneer je een laadpaal aanschaft. Dat is alleen niet via de overheid geregeld. In plaats daarvan beschikt een gedeelte van de gemeentes over een speciaal potje met geld. Of je subsidie krijgt is dus afhankelijk van de gemeente waar je woont. Het is niet ongebruikelijk dat daar bepaalde voorwaarden bij komen kijken, bijvoorbeeld dat jouw laadpunt openbaar is. Deze vereisten verschillen eveneens per gemeente.