6 februari 2020

Mag je zomaar parkeren bij een openbare laadpaal?

Je rijdt elektrisch en bent wat betreft het opladen wel eens aangewezen op een openbare laadpaal. Hoe lang mag je er dan eigenlijk precies staan of zijn daar geen regels voor? En hoe betaal je dan eigenlijk voor het opladen van je auto? Nog steeds is er best veel onduidelijkheid hoe dit nou allemaal precies zit. Daar helpen de verschillende verkeersborden die in omloop zijn voor parkeren bij een openbare laadpaal ook niet echt bij.

Drie parkeerborden in omloop, verwarrend!

Om met dat laatste te beginnen, gek genoeg zijn er momenteel drie verschillende verkeersborden in omloop die allemaal iets zeggen over parkeren en openbare laadpalen. Zo is er een bord dat zegt dat je alleen mag parkeren op het moment dat de auto ook daadwerkelijk oplaadt. De stekker moet dus echt in de auto zitten. Is dat niet het geval, dan krijg je zomaar een boete voor het parkeren bij een laadpaal. Die laadpaal parkeerboete bedraagt €90.

Er is een ook ander bord dat precies dezelfde strekking heeft als het eerste bord, maar gek genoeg ziet het bord er net even anders uit. Dan is er zelfs nog een derde bord. Dit bord is meer bedoeld om elektrisch rijden in het algemeen te promoten. Het bord zegt dat als je een elektrische auto hebt, je op die plek mag parkeren. De drie borden:

parkeerborden openbare laadpaal
Bron: NHNieuws

Ondertussen is men binnen de EU bezig één universeel bord te maken en kunnen de andere drie vervolgens bij het oud vuil. Dat zou inderdaad prettig zijn voor de elektrische rijder, die gewoon duidelijkheid wenst over parkeren bij openbare laadpalen. Als stelregel kun je het beste aanhouden dat zo lang je de auto daadwerkelijk oplaadt, je gewoon mag parkeren. Is de stekker losgekoppeld, dan parkeer je elders.

Pas en abonnement nodig voor openbaar laden

Ideaal gezien is het zowel voor het gemak als de financiën ideaal om een laadpaal thuis te hebben, mits je een eigen huis op eigen grond hebt althans. Heb je die niet, dan moet je opladen bij een openbaar laadpunt. Overigens mag je als je zelf een laadpaal thuis hebt ook altijd bij de openbare laadpalen laden, het is alleen duurder. Wil je gebruik maken van de openbare laadpalen, dan dien je wel de beschikking te hebben over een laadabonnement, met pas dus. Die kan je bij meerdere instanties aanvragen, bijvoorbeeld bij de ANWB. Voor die pas betaal je wel abonnementskosten, naast de prijs die er voor stroom gerekend wordt. Die prijs is weer afhankelijk van de provider, de gemeente waar de laadpaal staat en het soort laadpunt. De gemiddelde prijs voor openbaar laden bedraagt in Nederland €0,45 per kWh, ongeveer het dubbele van thuis of bij je bedrijfspand laden.

Lees ook: wat kost een elektrische auto per kilometer?

Er zijn laadpassen voor particulieren en voor zakelijk gebruik, sommige maken zelfs de combinatie mogelijk. Dit pas is meestal gekoppeld aan een backoffice systeem waarmee je achteraf betaalt.

Online tools voor het vinden van openbare laadpunten

Hoe weet je waar je een openbaar laadpunt vindt? Dat is simpel, want je vindt online tal van handige tools die alle openbare laadpunten in beeld hebben en je steeds aangeven waar de dichtstbijzijnde laadpaal zich bevindt. Oplaadpunten.nl is een voorbeeld hiervan. In het overzicht van al die laadpalen staan ook een aantal laadpalen op particulier terrein. Want als je een laadpaal hebt dan kun je die laadpaal openbaar maken voor andere elektrische rijders om er een centje aan te verdienen. Dit dien je wel aan te geven waarna je laadpaal wordt opgenomen in het overzicht met alle openbare laadpalen.

Privé oplaadpunt elektrische auto

Ook het aantal snelladers zal verder groeien

In principe gelden dezelfde regels voor snelladers. Overigens zie je deze snelladers nog veel minder dan de reguliere openbare laadpalen. Als je al op een snellader stuit, dan is dit vaak langs de drukke wegen, bijvoorbeeld op carpoolplaatsen. Ook het aantal snelladers zal de komende tijd ongetwijfeld verder groeien. Voor een dergelijke lader heb je overigens geen speciale laadpas of abonnement nodig. Dit kan gewoon met de pas die je hebt voor een openbaar laadpunt. De prijs zal echter doorgaans hoger zijn.

Niet-elektrische auto’s hebben niets te zoeken op de parkeerplaatsen bij een openbare laadpaal

Het spreekt vanzelf dat niet-elektrische auto’s niets te zoeken hebben op een parkeerplaats die bedoeld is voor een elektrische auto. Het wil nog wel eens gebeuren dat net als jij de auto op wilt laden er een ‘gewone’ auto geparkeerd staat. Daarmee riskeert deze autobezitter een fikse boete, want het is voor niet-elektrische auto’s verboden daar te parkeren. Veel mensen voelen zich daarover nog wel eens opgelaten als ze de auto parkeren bij een openbaar laadpunt en daar dus de auto parkeren. Je mag echter ook niet parkeren op een parkeerplaats voor invaliden.

Het opladen kan soms even duren. Hoe lang dat echter ook is, zolang je laadt mag je altijd op die plek staan, zoals het dus ook zo is dat zo lang je daadwerkelijk laadt je geen risico loopt op een boete. Als de EU met een bord komt dat voortaan als de standaard geldt voor parkeren bij openbare laadpalen, zal alles voor elke gebruiker van de elektrische auto een stuk duidelijker zijn, zeker ook over de grens. Een eigen laadpaal blijft echter altijd gemakkelijker én voordeliger

Laadpaal plaatsen

Wil je graag een laadpaal plaatsen bij je huis of bedrijfspand? Begin hier dan niet zelf aan, maar laat je adviseren door een specialist. Zo weet je zeker dat je auto optimaal opgeladen wordt en hij ook veilig wordt geïnstalleerd. Onze specialisten kunnen je daarbij uitstekend helpen.


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan