21 februari 2020

Kan je het opladen van je auto thuis laten vergoeden door je werkgever?

Hamvraag voor de elektrische leaserijder; vergoedt de werkgever het opladen van de auto van de zaak als je de auto thuis oplaadt? Dat is natuurlijk afhankelijk van jouw werkgever, maar het kan wel! Ben jij leaserijder, dan mag je werkgever alle laadkosten volledig onbelast vergoeden. Dit geldt in eigen land én in het buitenland. Uiteraard geldt dit ook als je oplaadt bij het laadpunt dat is aangelegd bij je werkgever. Voor de zakelijke rijder, en eigenlijk voor iedereen, geldt dat als men plannen heeft een elektrische auto aan te schaffen, de tijd nu echt rijp is. De bijtelling is nu namelijk nog erg aantrekkelijk.

Lees ook: Wanneer is het slim om zakelijk een laadpaal te leasen?

Zakenman met duim omhoog.

Proces loopt geheel automatisch via de laadpas en de laadpaal

Als jij je elektrische auto thuis oplaadt, dan kan de werkgever de kosten voor dit laden helemaal vergoeden. Je dient als rijder van de zakelijke auto dan wel het verbruik in kWh en het geldende tarief middels een specificatie te overleggen aan de werkgever. Dat klinkt allemaal behoorlijk omslachtig, maar in de praktijk loopt dit proces geheel automatisch via de laadpaal die je thuis hebt. 

Zijn er mensen binnen je onderneming die wel in een elektrische auto rijden, maar het dan niet gaat om een leaseauto, dan mogen de laadkosten niet onbelast vergoed worden. Deze medewerkers hebben alleen recht op een maximale vergoeding van €0,19 per kilometer. Werkgevers moeten dus ook de geldende vergoeding vragen aan medewerkers die bij de laadpaal op kantoorlocatie. Ze betalen dus de normale prijs, zoals ieder ander die ook zou moeten betalen.

Na de leaseperiode wordt de werknemer gratis eigenaar van de laadpaal op de inrit

Je werkgever mag ook de kosten voor de laadpaal die thuis op jee oprit staat en de aanleg ervan onbelast vergoeden, mits er sprake is van een auto van de zaak. In de praktijk kiezen de meeste werkgevers ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt. Normaliter wordt de laadpaal in vier jaar afgeschreven. Zit de leaseperiode er op, dan mag de laadpaal gewoon blijven staan. De werknemer wordt dan in negen van de tien gevallen gratis eigenaar van het laadpunt.

De fiscale voordelen van elektrisch rijden worden afgebouwd richting 2026

Het zijn prima regelingen voor de zakelijke rijder van een elektrische auto. De fiscale voordelen die rijden in een elektrische auto heeft, nemen namelijk steeds verder af. In het jaar 2026 betaal je voor de bijtelling van een auto van de zaak hetzelfde als voor auto’s die rijden op diesel en benzine. Daarom wordt gesteld dat als je een elektrische auto wilt, het nu het moment is om er een aan te schaffen. De bijtellingspercentages worden de komende jaren steeds hoger tot in 2026 de 22% bijtelling is bereikt.

Lees ook: Hoe werkt de bijtelling voor elektrische auto’s?

Tesla model 3 in parkeergarage

Laat de laadpas en de laadpaal registreren onder de naam van je werkgever

Het is dus aan jou als werknemer om aan te tonen hoeveel er verbruikt is en wat de kosten per kWh zijn. Gelukkig voor de zakelijke elektrische rijder neemt de laadpaal bij je thuis dit van je over. Heb je een laadpaal thuis, dan is het zaak de laadpas en het laadstation onder de naam van de werkgever te registreren. Staat de laadpaal en je pas geregistreerd onder de naam van je werkgever? Dan worden de gemaakte kosten automatisch verrekend met je werkgever. Daar hoef je zelf helemaal niets voor te doen en hoef je dus niets voor bij te houden.

Je hoeft niets zelf met pen en papier bij te houden

Wat betreft energie en elektriciteit is het nooit toegestaan om winst te maken op deze producten. Het instellen van tarieven op je laadpaal is dus alleen iets voor bedrijven die hebben besloten om hun laadpalen open te stellen aan werknemers, bezoekers en klanten. Gigant EVBox heeft voor dergelijke vraagstukken en voor het laden in het openbaar het abonnement Business en Enterprise van Backoffice gerealiseerd. Met dit systeem stel je het starttarief, het kWh-tarief en het minutentarief in die vervolgens bij elke laadsessie worden verrekend. In vrijwel alle gevallen regelt de laadpaal en de laadpas de afwikkeling dus van de oplaadkosten met je werkgever. Het is niet, zoals bij auto’s op benzine en diesel nog wel eens gebeurde, een kwestie van voortdurend bijhouden van de gegevens op papier. Iets dat door autorijders als zeer belastend en storend ervaren werd. Door de laadpalen zo in te stellen dat er automatische verrekening plaatsvindt, heb je als zakelijke rijder echt nergens omkijken naar.

Ook een goed onderbouwde en vooraf onderzochte onbelaste, vaste kostenvergoeding is mogelijk

Je zou dus kunnen stellen dat in beginsel alle werkelijk gemaakte elektriciteitskosten in kWh – dus zonder dat er rekening gehouden wordt met de vaste lasten – die van toepassing zijn op de ter beschikking gestelde elektrische auto in aanmerking komen voor vergoeding. Overigens is een vaste kostenvergoeding ook een optie. In dat geval zal je als werkgever de onbelaste kostenvergoeding dienen te onderbouwen. Dit kan onder meer door onderzoek te doen naar de werkelijk gemaakte kosten.


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan