24 juni 2020

Waarom een laadstation een must is voor horecagelegenheden

Het aantal mensen dat elektrisch gaat rijden neemt steeds meer toe en dit zal de komende jaren niet anders zijn. Wil je als horecagelegenheid gastvrij zijn richting alle automobilisten, dan ontkom je er niet aan een laadstation met laadpaal te laten plaatsen. Op die manier bied je de grootst mogelijke gastvrijheid. Bovendien zoeken mensen die in een elektrische auto rijden steeds vaker een horecagelegenheid met een laadpaal, zaak als horecaondernemer om op die ontwikkeling in te spelen.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Dat steeds meer horecagelegenheden kiezen voor het plaatsen van een laadstation heeft verschillende redenen. Voor elke horecagelegenheid is het belangrijk om een positief imago te hebben. Daarbij wordt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) steeds belangrijker. Door het laten plaatsen van een of meer laadpunten laat je zien waarde te hechten aan een beter milieu en verder te kijken dan alleen naar de omzet. Steeds meer horecagelegenheden zien dit in en dat verklaart het toenemende aantal laadpunten.

Restaurant

Gastvrijheid en verdienmodel

Met een laadstation bied je service en gastvrijheid. Bovendien heb je als horeca exploitant een verdienmodel op je parkeerplaats staan. Het bieden van service is uitermate belangrijk. Je biedt bezoekers een positieve ervaring, want zij zullen het als prettig ervaren als er bij jouw zaak een laadinstallatie aanwezig is als zij een elektrische auto hebben. Bovendien is het zo dat je de investering in enkele jaren terug kunt verdienen.

Gezocht: horecagelegenheid met laadpunt

Je kunt voor iedere kilowattuur een vergoeding vragen wanneer je bezoekers bij jou laadpaal opladen. Die prijs heb je zelf in de hand, binnen bepaalde richtlijnen. Besluit je een laadpaal te plaatsen bij jouw horecazaak, dan maak je deze openbaar waardoor het laadstation wordt opgenomen in de verschillende apps die er zijn. Ondertussen is duidelijk geworden dat bestuurders van elektrische auto’s nadrukkelijk naar die horecagelegenheden zoeken met een laadinstallatie. Komen mensen puur om even bij te laden? Behalve de vergoeding voor de geleverde stroom profiteer je ook van het feit dat de autobezitters ondertussen bij je lunchen of een kop koffie bestellen.

Steeds meer grote spelers kiezen voor laadstations

Nog een reden dat je steeds meer laadpunten bij horecagelegenheden ziet is het simpele gegeven dat steeds meer grote namen kiezen om dit te doen. En als de grote spelers het doen, dan volgt de rest vanzelf. De voorbeelden liggen voor het opapen. Neem McDonalds, dat het aanbod aan restaurants met laadpalen steeds verder uitbreidt en zie Van der Valk, dat semi-snelladers biedt en zelfs over de Tesla supercharger beschikt. McDonalds heeft de laadpunten al geïntegreerd in de finders die het aanbiedt om de restaurants overal en altijd te kunnen vinden. Restaurants met een laadpunt hebben een speciaal icoontje bij het restaurant geplaatst.

Neem wel de tijd met je verdienmodel

Kies je voor een zakelijke laadpaal bij jou horecagelegenheid of hotel, dan kun je er gemiddeld genomen vanuit gaan dat je een investering zult moeten doen. De prijs is onder meer afhankelijk van de afstand tussen de meterkast en de laadpaal, maar ook het aantal laders en de capaciteit. Afhankelijk van de prijs kun je een rekensom maken wanneer je ongeveer gaat verdienen aan de laadinstallatie bij je horecagelegenheid.

Wist je overigens dat laadpalen binnen 5 jaar verplicht worden voor bedrijven met minimaal 10 parkeerplaatsen? Je zult de investering toch ooit moeten gaan doen en nu is het nog geen twee voor twaalf. Verder is een laadpaal fiscaal aftrekbaar en zijn er zelf aftrekregelingen zoals de MIA van toepassing.

Vraag hetzelfde tarief dat bij openbare laadpunten gevraagd wordt

Stel je hebt nu een laadpaal opgericht bij jouw horecazaak, dan kun je prima een bedrag van €0,45 vragen voor een kWh. Dit is momenteel het gemiddelde tarief dat mensen betalen als ze hun auto bij een openbaar laadpunt opladen. Ga er maar vanuit dat de stroom je zo’n €0,06 kost per kWh (zakelijk energietarief is veel lager dan de particuliere). Je rekent het verdienmodel zo eenvoudig uit door een voorspelling te maken van hoeveel auto’s er opgeladen worden binnen een bepaald tijdsbestek en hoeveel kWh er dan verbruikt wordt. Je kunt er daarbij van uitgaan dat er steeds meer elektrische rijders komen en dat je automatisch dus ook meer bezoekers met een elektrische auto krijgt. Wellicht is het in dat licht bezien goed om meteen meerdere laadpalen te laten plaatsen of in elk geval te zorgen dat je altijd snel kunt besluiten om een extra laadpaal te kunnen plaatsen.

Meer informatie over laadpalen of wil je een offerte of maat voor jouw restaurant, café of hotel? Vul dan onderstaand formulier in en onze specialisten nemen zo snel mogelijk contact met je op!