7 april 2020

Voor- en nadelen van automatisch en handmatig verrekenen

Veel mensen die elektrisch rijden, rijden in een elektrische auto van de zaak. In dat geval kunnen de gemaakte laadkosten die thuis met de eigen laadunit gemaakt worden verrekend worden met de werkgever. Dit kan zowel automatisch als handmatig. Zogenaamde domme laadpalen zijn niet in staat om de gemaakte laadkosten automatisch te verrekenen, dit lukt je alleen met slimme laadpalen.

Het handmatig aflezen van de verbruiksmeter

Ja, je kunt de laadkosten die je thuis maakt voor het opladen van een elektrische auto declareren, verrekenen zo je wilt. Als je thuis een laadpaal hebt dan kun je dit met een laadstation zonder pasjessysteem op handmatige wijze doen. Hoe? Allereerst moet er een aparte kWh-meter worden geplaatst die alleen de groep meet die het laadstation voedt van elektriciteit. Vervolgens moet je heel simpel de meterstand handmatig aflezen van de verbruiksmeter. Je checkt dan periodiek, vaak doe je dit elke maand, het verbruik. Dit doe je precies op de manier zoals je dat doet ook met de kWh-meter in de meterkast voor je energieleverancier. Je vermenigvuldigt de stroom die je verbruikt hebt daarna gewoon met het tarief dat je voor stroom thuis betaalt. Dit is doorgaans ongeveer 23 eurocent voor particulieren.

man met toetsenbord en rekenmachine

Zo heb je ook geen abonnementskosten

De uitkomst is het bedrag dat je declareert bij je werkgever. Overigens moet de kWh-meter wel MID-gekeurd zijn, dat zijn de verbruiksmeters bij de laadpalen namelijk ook. Je zou deze manier van werken omslachtig kunnen noemen, aan de andere kant biedt het ook de nodige voordelen. Zo heb je in dit geval een goedkoper laadstation dan wanneer je kiest voor een meer geavanceerde. Bovendien; hoe moeilijk is het om even een rekensom te maken? Niet toch? Daarnaast is het ook geen handeling die je nou ontzettend veel moeite en energie zal kosten. Nog een voordeel is dat je dus ook geen abonnementskosten betaalt.

Werkgever is eigenaar van de laadpas en betaalt voor de afgenomen stroom

Verrekenen met de werkgever kan ook anders, door te kiezen voor een laadsysteem met pasjes. Of beter; met een online pasjessysteem. De eigenaar van de laadpas is dan de werkgever en die moet betalen voor de stroom die afgenomen wordt. De stroomkosten die door de werknemer, die dus in het bezit is van de laadpas, worden gemaakt worden dan geheel automatisch geregistreerd en dus ook verrekend. De voordelen van deze manier van verrekenen is dat er nu dus automatisch facturatie en creditering plaatsvindt, je steeds online je gegevens en je verbruiksgegevens in kunt zien en je een pas krijgt om op te laden bij openbare laadpalen. Ook aan deze manier van het verrekenen van de oplaadkosten kleven een aantal nadelen. Zo betaal je nu dus wel abonnementskosten en is de laadstation waarmee dit mogelijk is duurder in aanschaf.

Verrekenen is een belangrijk aspect als het gaat om elektrisch rijden

Het is niet ingewikkeld om te kiezen voor het automatisch factureren en declareren van de laadkosten met de werkgever. Verrekenen is overigens een uitermate belangrijk aspect als we kijken naar elektrisch rijden. Nu nog kun je ervan uitgaan dat de meeste mensen die elektrisch rijden zakelijk rijden en de beschikking hebben over een leaseauto. De automatische verrekening is bij vrijwel alle aanbieders van laadinstallaties eenvoudig in te stellen. Zeker voor het thuis opladen van de elektrische auto is dat de beste optie die je de minste moeite kost en bovendien fouten uitsluit.

Laat zowel de laadpas als het laadpunt registreren op naam van de werkgever

Laad je thuis op? Laat dan zowel de laadpas als het laadpunt registreren op naam van je werkgever. Als je daarvoor kiest, dan worden alle kosten geheel automatisch met je werkgever verrekend.

Let op: een MID-kilowattuurmeter is verplicht als je handmatig wilt verrekenen

Je kunt dus ook prima op handmatige wijze de gemaakte kosten thuis bijhouden en die later bij de werkgever declareren, bijvoorbeeld eens per maand. In dat geval zul je wel een kilowattuurmeter moeten kopen. Let wel, deze kilowattuurmeter moet dan wel MID-gecertificeerd zijn (MID staat voor Measuring Instruments Directive). Het MID-keurmerk zegt dat het geregistreerde aantal kWh gebruikt mag worden gebruikt voor officiële registraties en verrekeningen. Wil je het verbruik op handmatige wijze bijhouden en verrekenen, dan is een MID-meter dus simpelweg verplicht.

Er zijn mensen die bewust kiezen voor het handmatig verrekenen van de gemaakte kosten en zo ook zelf enig inzicht willen verkrijgen in het verbruik, vaker is het aan de orde als er sprake is van een laadsysteem zonder dat er met pasjes gewerkt wordt. Dan is het simpelweg noodzakelijk om handmatig te verrekenen.

Slimme laadpaal zal in de toekomst steeds meer informatie bieden

Het spreekt voor zich dat de meeste mensen zullen kiezen voor het automatisch verrekenen van de kosten met de werkgever. De slimme laadpaal zal in de toekomst steeds meer informatie bieden en biedt gewoon gemak. Ook het feit dat je zo steeds inzicht hebt in het verbruik is een groot voordeel. Voor wie voorbereid wil zijn op de toekomst is een slimme laadpaal met automatische verrekening dus simpelweg een must.


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan