24 maart 2020

Waarom een laadpaal thuis of op kantoor goedkoper is dan onderweg laden

Tumult onder de bestuurders van elektrische auto’s nu blijkt dat de prijzen per kWh bij openbare snellaadstations zo ongeveer verviervoudigd zijn. Daardoor wordt het rijden in een auto op benzine of diesel zelfs goedkoper als je kijkt naar de prijs per afgelegde kilometer. Ondertussen liggen de kosten voor het opladen van je auto thuis of op kantoor wél op een tarief die het rijden in een elektrische auto veel voordeliger maken dan het rijden in een auto met een verbrandingsmotor.

Politiek Nederland vermoedt dat er sprake is van prijsafspraken en kartelvorming

Het wordt urgenter om je elektrische auto toch vooral thuis of op kantoor op te laden nu blijkt dat onderweg opladen bij een openbaar (snel)laadpunt fors duurder wordt. Zo zorg je ervoor dat elektrisch rijden voordelig blijft, zeker wanneer je het combineert met zonnepanelen.

Ondertussen loopt de frustratie over de ontwikkeling bij de openbare laadpalen hoog op en vermoedt de politiek dat er sprake is van gemaakte prijsafspraken. Hoe dan ook; een laadpaal thuis of op kantoor is altijd goedkoper, goedkoper ook dan rijden in een auto op een andere brandstof. Dat is zo, dat blijft zo.

Lader en auto

Openbaar laden duurder

Als we kijken naar de snellaadstations van Ionity, dan was dat een plek waar je voorheen voor precies acht euro je auto vol kon laden. Vanaf 1 februari van dit jaar betaal je echter €0,79 per kWh. Concreet kost je een volle accu dan tussen de dertig en de veertig euro. Hoewel dit bedrag nog altijd lager is dan het bedrag dat je voor een volle tank benzine betaalt, is Ionity omgerekend duurder als je kijkt naar de hogere actieradius van de auto met een verbrandingsmotor. Per kilometer betaal je op die manier meer als je in een elektrische auto rijdt. Voorbeeld? Neem de VW e-Golf, met een accucapaciteit van 36 kWh. Voor een volle accu bij Ionity betaal je nu €28. Het bereik van de e-Golf ligt op de 230 kilometer waardoor sprake is van een gemiddelde kilometerprijs van €0,12.

Des te meer reden op een eigen laadpaal te laten installeren. Met dezelfde Volkswagen e-Golf zakt de gemiddelde kilometerprijs dan namelijk naar €0,036.

Negentig procent van de elektrische rijders laadt de auto thuis of op kantoor op

Van paniek is onder de rijders van elektrische auto’s geen sprake. Negen van de tien laadt de auto namelijk thuis en op kantoor op en doet slechts bij hoge uitzondering een beroep op de genoemde snellaadstations. Laad je je auto thuis op? Dan betaal je het standaard energietarief van €0,23 per kWh, terwijl het zakelijke tarief nog lager ligt. In het voorbeeld van de e-Golf betekent dit dat je dan iets meer dan €8 kwijt bent voor een volle accu. Maken mensen gebruik van zelf opgewekte energie door bijvoorbeeld zonnepanelen, dan wordt de auto zelfs gratis opgeladen.

Snellaadpunten nu vooral gebruikt door taxi’s

Betaal je dus nu vier keer zoveel bij een snellaadstation, de gemiddelde prijs per kWh bij een openbaar laadpunt ligt op €0,45 per kWh. In de praktijk worden de nu peperdure snellaadstations met name gebruikt door elektrische taxi’s. Andere elektrische rijders wachten liever wat langer dan wanneer ze een klein vermogen kwijt zijn voor een volle accu. Overigens is er ook wel degelijk begrip voor de oplopende prijzen die gehanteerd worden bij snellaadstations. Zij menen dat een service die je auto in slechts tien minuten op kan laden best wat mag kosten.

Lees ook: Waarom je als kleine ondernemer beter voor een eigen laadpaal dan de MKB-brandstofpas kiest.


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan