6 februari 2020

Vergelijking: Elektrische auto rijdt 1 op 51

Het rijden van een elektrische auto is voordeliger dan een brandstofauto, maar wat kost een kWh dan eigenlijk precies? Er worden verschillende tarieven voor elektriciteit gebruikt en hoe verschillen deze van bijvoorbeeld benzine? Daarnaast is thuis laden goedkoper dan openbaar laden.

Vriendelijker voor het milieu

De fiscale voordelen van elektrisch rijden zijn significant én ze zijn goed voor het milieu. Rijden in een elektrische auto is in elk geval rijdende groenste manier van autorijden momenteel. Heb je een elektrische auto, dan stoot je gedurende de levensduur van de auto namelijk ongeveer de helft van de CO2 uit van een ‘gewone’ auto. De verwachting is dat dit verschil alleen maar verder op zal lopen.

Elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine en diesel

Omgerekend is elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine, veel goedkoper zelfs.

Want wat kost benzine bij de pomp aan de snelweg? Dan ben je toch al snel €1,78 per liter kwijt. Bij de onbemande pop vul je je auto doorgaans voor zo’n €1,65 per liter (februari 2020). Als je auto vervolgens zes liter benzine verbruikt per 100 kilometer, wat overigens behoorlijk zuinig is (bijna 1 op 17), dan kost dit je omgerekend minimaal ongeveer €0,10 per kilometer. 

De dieselauto is wat dat betreft iets goedkoper. Een liter diesel kost momenteel zo’n €1,45 aan de pomp en een dieselauto is met gemiddeld 1 op 20 ook wat minder gulzig. Doe je vervolgens dezelfde berekening, dan kost de dieselauto ongeveer €0,07 per kilometer.

Hoeveel goedkoper je elektrische auto is, is sterk afhankelijk van op welke plek jij je auto oplaadt. Wil je het meest voordelig opladen, dan laad je thuis op. Dit om de simpele reden dat je de prijs per kilowattuur prijs direct aan de eigen energieleverancier die je thuis hebt betaalt. Hoewel het een momentopname blijft, betaal je dan momenteel €0,23 per kWh. Bij een bedrijfspand ben je nog iets voordeliger uit. Als je een gewone elektrische auto rijdt die 15 kWh voor honderd kilometer nodig heeft, dan is omgerekend de kilometerprijs €0,035. De helft dus van een gemiddelde dieselmotor!

Kleine disclaimer: laad je je auto voornamelijk op bij een openbare laadpaal, dan betaal je gemiddeld al snel €0,45 per kWh. Op dat moment is de kilometerprijs vrijwel gelijk aan een gemiddelde dieselauto. Een laadpaal thuis is dus essentieel als je veel kilometers rijdt.

Wat kost een auto per gereden kilometer?

Kosten per liter/kWh (februari 2020)Verbruik per 100 kilometerKosten per kilometer
Benzine€1,656 liter€0,099
Diesel€1,455 liter€0,0725
LPG€0,877 liter€0,0609
Elektrisch openbare laadpaal€0,4515 kWh€0,0675
Elektrisch eigen laadpaal€0,2315 kWh€0,0345

Tip: Combineer je je laadpaal thuis met zonnepanelen op je dak, dan ben je natuurlijk helemaal goedkoop uit.

1 op 51, hoe dan?

Hoe zuinig een auto rijdt wordt doorgaans uitgedrukt in hoeveel kilometers je kan rijden per liter. Zo rijdt een auto op benzine, zoals hierboven al benoemd, gemiddeld 1 op 17 en een dieselauto 1 op 20. Vergelijk je de kosten per liter vervolgens met de elektrische auto, rijdt een elektrische auto in vergelijking met diesel in feite 1 op 42. Vergelijkt je het met benzine, dan loopt dit zelfs op tot 1 op 51, mits je een eigen laadpaal hebt.

Rijd je LPG? Dan zijn je kosten per kilometer lager dan een elektrische auto bij een openbare laadpaal. Heb je echter een eigen laadpaal? Dan ben je met een elektrische auto per kilometer ongeveer de helft minder kwijt.

Laadpaal sneller dan het stopcontact

Laten we kijken naar de kosten voor een laadpaal thuis. Een laadpaal thuis biedt nogal wat voordelen. Zo laad je wanneer jij dat wilt en is het behoorlijk goedkoper dan opladen aan een publieke laadpaal. Bovendien laad je zo veel sneller op dan wanneer je een gewoon stopcontact gebruikt. Heb je een middenklasser, dan ben je met een regulier stopcontact al snel tussen de vijftien en twintig uur nodig om de accu op te laden. Ook wordt het tegelijkertijd gebruiken van andere grote apparaten in huis lastig. Dit gaat aan een laadpaal veel – zeker drie keer – sneller. Heb je een 3-fase aansluiting, dan is het zelfs mogelijk om tien keer zo snel op te laden. 

Voor het laten plaatsen van een laadpaal thuis of een laadstation bij een kantoorpand ben je doorgaans tussen de €1.000 en €2.000 kwijt, afhankelijk onder andere van je auto, je elektrische installatie thuis en de afstand die gegraven moet worden. Door een laadpaal met load balancing te nemen zorg je er bovendien voor dat je ondertussen nog gewoon de was kan doen.

Tijd voor transparante prijzen

Voor het laden aan een publieke laadpaal ben je gemiddeld genomen in Nederland €0,45 per kWh kwijt, een snellader is nog duurder met ruim €0,60 per kWh. Er zit overigens nogal wat verschil tussen de prijzen van de publieke laadpalen. De prijzen variëren per aanbieder van een laadpas, per afgesloten abonnement, per laadpaal, per beheerder van het laadpunt, per stad en per provincie. Soms veranderen de prijzen zelfs gedurende de dag. Let maar eens op, anders dan bij een gewone benzinepomp zie je bij de laadpaal zelden tot nooit een bord met de prijs per kWh. En dat is toch best bijzonder.

Pompstation

Dat vindt ondertussen ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die constateert dat nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden er behoefte is aan duidelijkheid en heeft al aangedrongen op transparante tarieven bij openbare laadpalen. Het is dus afwachten tot er onvermijdelijk ingegrepen wordt.

Betalen doe je achteraf

Je betaalt overigens steeds achteraf. Om gebruik te maken van een openbare laadpaal is een pasje noodzakelijk waarmee jij je aan- en afmeldt. Dat pasje is weer gekoppeld aan de betaalrekening of een creditcard. 

Nu je weet wat de gemiddelde kosten zijn voor het opladen van je auto, zul jij ook overtuigd zijn van het feit dat elektrisch rijden veel goedkoper rijden is. Daar zitten de kosten dus niet in. Die zitten wat betreft elektrisch rijden meer in de aankoop van een elektrische auto. Die hoge prijs wordt vooral veroorzaakt door de accu. Het is de verwachting dat de prijzen voor het accupakket de komende jaren verder gaan dalen. In dat geval zullen de prijzen van elektrische auto’s en die op brandstof rijden op gelijk niveau komen te liggen. Koop je een elektrische occasion? Dan heb je zelfs recht op subsidie. 

Verschil van honderd euro

Nu al wint de elektrische auto het van de brandstofauto als je kijkt naar de maandelijkse kosten, zekerlijk als je hem zakelijk rijdt. Daarbij is ook de afschrijving van een nieuwe auto meegenomen. Dit heeft vooral te maken met de brandstof, het onderhoud van de auto, de verzekering en ook de belastingen. Neem je een elektrische middenklasser, dan ben je per maand zo’n €600 kwijt. Neem je een middenklasser op benzine, dan ben je tenminste honderd euro duurder uit. Bij een diesel schrik je helemaal van de afschrijving. 

Actieradius is gestegen

Wat ook in het voordeel spreekt van de elektrische auto als je kijkt naar de kosten, is dat de actieradius de afgelopen jaren steeds verder steeg. Je hebt al elektrische auto’s waarmee je 450 kilometer kunt rijden. Daarom valt ook dit bezwaar weg ten aanzien van elektrisch rijden. Zeker in ons land, waar de meeste autoritten korter zijn dan 100 kilometer. Dat betekent dus dat je heen en weer kunt zonder dat je op hoeft te laden. En moet je onderweg toch stoppen bij een publieke laadpaal, dan weet je vanaf nu wat je dat ongeveer gaat kosten. Zorg er dus voor dat je goed opgeladen op weg gaat!