2 september 2020

Wat wordt de bijtelling in 2021 voor elektrische auto’s?

De korting op bijtelling voor elektrisch rijden wordt stapsgewijs afgebouwd. Tot en met 2019 was de bijtelling voor volledig CO2 neutrale auto’s nog 4%, terwijl voor auto’s met CO2-uitstoot (benzine, lpg, diesel en hybride) het standaardpercentage van 22% van kracht was. Met de gewijzigde bijtellingsregeling van 2020 kwam er een kentering. Voor 2020 steeg het percentage voor nul-emissie auto’s namelijk van 4% naar 8%. In de regeling werd meteen een gang tot 2026 uitgezet.

Als je in 2021 een nieuwe elektrische leaseauto van de zaak gaat rijden, komt er straks 12% bijtelling bovenop je belastbaar inkomen. Van 2022 tot 2024 gaat het percentage naar 16% en in 2025 naar 17%. Vanaf 2026 is de bijtelling voor het rijden in een elektrische auto gelijk aan die van een benzineauto, namelijk 22%.

100 euro biljet

Waarom bijtelling?

Met een auto van de zaak die je ook privé gebruikt, begint de fiscus automatisch aan bijtelling te denken. De auto wordt namelijk als een vorm van loon in natura gezien en over loon hoor je belasting te betalen. Bij je jaarlijkse loonbelasting komt een formulier ’bijtelling auto van de zaak’ en wordt je belastbaar inkomen verhoogd met de voor je auto geldende bijtelling. Deze regeling geldt eveneens voor ZZP’ers en MKB’ers die hun bedrijfsauto of zakelijke leaseauto ook inzetten voor eigen ritten.

Geen bijtelling bij minimaal privé gebruik

Maak je in een jaar tijd minder dan 500 privékilometers met een zakelijke auto, dan is de bijtellingsregeling niet op jou van toepassing. De belastingdienst ziet de auto dan als een puur bedrijfsvoertuig waarbij een incidentele privérit akkoord is. Bij je aangifte voor loon- of inkomstenbelasting moet je wel een ’verklaring geen privégebruik zakelijke auto’ indienen. Natuurlijk heb je dan de plicht om aan te tonen dat je minder dan 500 privékilometers hebt gereden. In de praktijk kan dat best lastig zijn. Want als je na het werk of een klantbezoek nog even langs de Jumbo gaat of meteen doorrijdt naar de sportschool kan dat snel oplopen als je al deze ritjes over een jaar tijd bij elkaar optelt.

Tesla in Amsterdam

Bijtelling 2021 berekenen voor een elektrische auto

Je bijtelling berekenen is niet zo moeilijk. Het bijtellingsbedrag is slechts afhankelijk van de nieuwwaarde (cataloguswaarde) van de auto en het geldende bijtellingspercentage:

Stel dat je in 2021 een gloednieuwe elektrische Volkswagen ID.3 met een cataloguswaarde van € 34.000 van de zaak krijgt waarin je ook privé mag rijden. Omdat de fiscus meent dat de auto een verhulde vorm van loon is, moet je elk jaar 12% van de nieuwwaarde aan je belastbaar inkomen toevoegen. Het bijtellingsbedrag voor een Volkswagen ID.3 wordt dus €4.080. Is je belastbaar inkomen normaliter bijvoorbeeld € 40.000, dan zul je nu over € 44.080 loonbelasting betalen.

Bijtelling Tesla model Y voorbeeld

De overheid zou de overheid niet zijn als er geen limieten in de bijtellingsregeling zaten. De mindering op bijtelling voor auto’s die geen CO2 uitstoten geldt vanaf 2021 maar tot € 40.000 van de nieuwwaarde. Dit betekent dat als je de beschikking krijgt over een Tesla model Y (€ 59.000), Volvo XC40 (€ 60.000) of Audi Q4 e-tron (€ 62.000) het 12% bijtellingspercentage niet voor de volledige waarde van de auto geldt. Op het deel boven € 40.000 wordt de normale bijtelling van 22% berekend.

Voor een Tesla model Y wordt de bijtelling in 2021:

  • Over € 40.000 van de nieuwwaarde geldt 12 % bijtelling = € 4.800
  • Over de resterende € 19.000 van de nieuwwaarde geldt 22% bijtelling = € 4.180
  • De totale bijtelling op je belastbaar jaarinkomen wordt € 8980.

De eerste bijtelling elektrische auto geldt 5 jaar

Om vroege beslissers te belonen zit er een bevriezende clausule in de bijtellingsregeling. Het percentage dat je het eerste jaar krijgt wanneer je elektrisch gaat rijden geldt voor vijf jaar. Als je bijvoorbeeld in februari 2021 een gloednieuwe leaseauto van de zaak krijgt, val je tot februari 2026 onder het 12% bijtellingstarief. Het percentage gaat dus niet mee met de stapsgewijze verhoging. Pas in maart 2026 wordt je bijtelling opnieuw bekeken en klimt het naar het niveau dat op dat moment geldt (22% op jaarbasis).

Tesla Model S

Snel beslissen voor meer fiscaal voordeel

We berekenen het belastingvoordeel als je vanaf januari 2021 elektrisch gaat rijden, vergeleken met het uitstellen van deze beslissing tot januari 2026. In dit voorbeeld krijg je van je werkgever de beschikking over een Peugeot e-208 met een cataloguswaarde van € 38.000, of lease je er een als zelfstandige ondernemer. Dankzij de korting op bijtelling (12% per jaar i.p.v 22%) komt er jaarlijks € 3.800 minder bij je belastbaar inkomen. Zit je in de loonbelasting schijf van 37%, dan betaal je € 1.406 minder per jaar. Over 2021, 2022, 2023, 2024, en 2025 is de totale besparing € 7.030. Ga je echter in 2020 nog een elektrische auto rijden? Dan bespaar je nog meer, want de bijtelling bedraagt momenteel nog 8%. Twijfel je dus, wees er dan snel bij!

Al met al is er aanzienlijk fiscaal voordeel beschikbaar voor de snelle beslisser als je tóch elektrisch gaat rijden. Met ook de geringere uitgaven voor energie, lagere onderhoudskosten per kilometer en het positief effect op het milieu, is het haast logisch dat je volgende auto van de zaak een nul-emissie uitvoering wordt.

Laadpaal hoort erbij

Ga je elektrisch rijden, dan laad je je auto het voordeligst én gemakkelijkst op via een laadpaal thuis. De laadkosten verreken je eenvoudig met je werkgever, waardoor er een win-win situatie voor beiden ontstaat. Zorg er echter wel voor dat je al over een laadpaal beschikt voordat de auto geleverd wordt. Niets is zo vervelend als een nieuwe elektrische auto die je nog niet op kunt laden.

Op zoek naar een laadpaal? Vul onderstaand contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvende offerte (ook zakelijk).