24 maart 2020

Wat zijn de snelste elektrische auto’s & hoe lang houd je dat vol?

Wie zoekt naar het antwoord op de vraag wat de snelste elektrische auto is, stuit op nogal wat verschillende antwoorden. De ontwikkelingen binnen de wereld van de elektrische auto volgen elkaar snel op. Zegt de een dat dit de NIO EP9 is, zo weet een ander weer zeker dat de Tesla Roadster dat is, een auto die de 410 kilometer per uur aan moet kunnen tikken.

auto's in een tunnel

Onduidelijkheid over wat nu precies de snelste elektrische auto is

Om het nog ingewikkelder te maken, onlangs kopte een Nederlandse krant dat de Genovation GXE toch echt de snelste elektrische auto is die er bestaat. De opvolger van de Corvette met V8 en een zeer krachtige elektrische aandrijflijn, vijf accu’s en twee elektromotoren van 300 kW zou een snelheid van 338,28 kilometer per uur halen. Deze hoge snelheid zou behaald zijn op de landingsbaan van Cape Canaveral. Een duizelingwekkende snelheid uiteraard, maar wie kijkt naar de specificaties van de Tesla Roadster die leest dat dit model van Tesla een snelheid van 410 kilometer per uur kan bereiken. 

De Genovation GXE heeft 800 PK en 949 Nm koppel tot zijn beschikking

Dus welke auto is nou eigenlijk sneller en dus de snelste? Bewezen is in elk geval dat de Genovation GXE de snelheid daadwerkelijk gehaald heeft, een auto die een beroep kan doen op in totaal liefst 800 PK en 949 Nm koppel. Opvallend is verder de transmissie met acht versnellingen, tamelijk ongebruikelijk voor de gemiddelde elektrische auto. Nee, je zult deze auto niet snel aantreffen op de Nederlandse wegen, er zijn er in totaal slechts 75 van geproduceerd.

Of toch de NIO EP9?

Anderen denken zeker te weten dat de NIO EP9 met liefst 1360 PK toch echt de snelste elektrische auto is. Klein detail: hiervan zijn er in totaal maar zes gemaakt, hij is puur bedoeld om de huidige potentie van elektrisch vervoer te laten zien. Kijken we echter naar de meer gangbare auto’s, dan zien we dat de Tesla nadrukkelijk de dienst uitmaakt als het gaat om de snelheid:

  • De Roadster haalt in 2,1 tellen de 100 kilometer per uur en heeft dus een veronderstelde topsnelheid van 410 kilometer per uur.
  • Model S van Tesla doet slechts 2,6 seconden om de 100 kilometer per uur te halen en de top ligt rond de 261 kilometer per uur.
  • Iets minder snel is de Porsche Taycan Turbo S met een topsnelheid van 260 kilometer per uur.
  • De Tesla Model X haalt volgens de boekjes de 250 kilometer per uur terwijl de Cybertruck van Elon Musk de 201 kilometer per uur kan halen.
  • Daar tussen heeft de Audi e-tron GT een plek gevonden. Deze Duitse gigant haalt de 100 kilometer per uur in slechts 3,5 tellen en heeft een topsnelheid van 240 kilometer per uur. 
Porsche Taycan achterkant
De schitterende Porsche Taycan Turbo S

Elektrische auto’s: rendement is minder gevoelig voor het vermogen dat de motor levert

Heb je een auto die op een brandstofmotor rijdt, dan weet je dat hoe harder je rijdt, hoe sneller je door de brandstof heen bent. Hoe zit dat eigenlijk bij de elektrische auto’s? Daar is dit wat minder van toepassing en heeft je snelheid minder invloed op je actieradius dan een brandstofauto. Toch doe je meestal het langst met een volle acculading als je gemiddeld tussen de 50 en 60 kilometer per uur rijdt, maar dat schiet natuurlijk niet erg op. 

In z’n algemeenheid wordt verondersteld dat de accu van de elektrische wagen per jaar gemiddeld 2,3% aan vermogen verliest. Ook als de accu vaak te maken heeft met hoge temperaturen neemt het vermogen af en dat geldt ook als de auto vaak aan de snellader opgeladen wordt. Het gebruik heeft weer geen noemenswaardige invloed op de levensduur.

Het is een feit dat je actieradius inlevert als je vaak met hoge snelheid rijdt

Dat de snelheid minder invloed heeft op de actieradius betekent niet dat het geen invloed heeft. Als je harder rijdt zul je minder ver kunnen rijden. Dan gaat de actieradius zoals die in de boekjes staat niet meer op. Bewezen is dat het energieverbruik per kilometer bij hogere snelheden groter wordt. De zogenaamde tegenkracht door de luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid, zo is de officiële lezing als het gaat om de elektrische auto, snelheid en de actieradius. Dit kost energie. Verder is het zo dat met wind tegen je meer energie verbruikt, zoals ook gebleken is dat je bij winterweer meer energie verbruikt dan in de zomer.

Tesla het meest efficiënt bij snelheden tussen de 110 en 115 kilometer per uur

Kijken we nog even naar de snelle Tesla’s, dan is bewezen dat die het meest efficiënt rijden als je rond de 110-115 kilometer per uur rijdt. Doe je dit op weg naar je vakantieadres, dan moet je zo ongeveer om de drie uur stoppen en rijd je in 14 uur zo’n 1100 kilometer. Er zijn echter ook bestuurders van de Tesla die er een sport van maken om zo snel mogelijk van laadpaal naar laadpaal te racen. Het is maar net waar je zelf de voorkeur aan geeft, waarbij we de factor veiligheid gemakshalve maar even buiten beschouwing laten. Zorg er in ieder geval voor dat je met een volle accu vertrekt. Het laden is namelijk veel goedkoper bij je laadpaal thuis dan bij een openbare laadpaal.

Snelheid is dus geen probleem bij de elektrische auto’s. En dat terwijl in ons land overdag en maximumsnelheid geldt van 100 kilometer per uur.


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan