3 januari 2020

Wet verplicht laadpaal op parkeerterrein bedrijven

Elektrisch rijden is de toekomst, gezien de recente ontwikkelingen van autofabrikanten die zich steeds meer op het volledig elektrische autosegment richten. Met de explosieve stijging van het aantal elektrische voertuigen op de weg neemt ook de vraag naar laadpunten toe. Deze zijn al op veel locaties te vinden, zoals bij tankstations, in parkeergarages en op openbare parkeergelegenheden. Op 31 mei 2019 telde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) 39.851 laadpunten. Daar gaan er in 2020 meer bijkomen, omdat de aanwezigheid van een laadpaal verplicht wordt voor bedrijven met 10 parkeerplaatsen of meer.

Plannen van de Europese Commissie

Een aantal jaar geleden heeft de Europese Commissie als doel gesteld dat de uitstoot van CO2 met 40% moet zijn verminderd in het jaar 2030. Op basis van dat doel zijn er plannen gemaakt om onder andere gebouwen en mobiliteit te verduurzamen. Gebouwen zijn namelijk verantwoordelijk voor 40% van het energieverbruik en 75% van de gebouwen is niet duurzaam. Dus er is werk aan de winkel en daar is door de overheid geld voor vrijgemaakt.

Laadpaal bij wet verplicht

Een onderdeel van de plannen om een emissievrije toekomst te realiseren is het verplichten van oplaadpunten voor elektrische auto’s bij commerciële gebouwen vanaf 2020.

De wet houdt in dat nieuwe of (deels) ingrijpend gerenoveerde commerciële gebouwen met 10 of meer parkeerplaatsen minimaal één oplaadpunt moeten hebben. Bovendien moet op 10% van de overige parkeerplaatsen tenminste voorzieningen zijn getroffen om meer laadpalen te kunnen plaatsen in de toekomst, zoals bekabeling. Heb je dus een bedrijf met 20 eigen parkeerplaatsen dat is gevestigd in een nieuw of gerenoveerd pand? Dan moet je ten minste 2 parkeerplaatsen met een laadpunt hebben en 2 parkeerplaatsen waar al voorzieningen voor laadpunten zijn geplaatst.

Heb je een residentieel gebouw in bezit met 10 of meer parkeerplaatsen? Dan hoef je tot nu toe alleen te zorgen dat er voorzieningen zijn getroffen voor laadpunten op 10% van de parkeerplaatsen.

Bestaande bouw is in 2025 aan de beurt

Als je een bedrijf of winkel hebt met 10 parkeerplaatsen of meer in een bestaand pand, dan ben je niet verplicht om in 2020 een laadpaal te plaatsen. Naar verwachting is dit in 2025 wel het geval. Het is dus verstandig om nu al na te gaan denken over het plaatsen van een laadpaal. Misschien niet per se omdat het moet, maar met het oogpunt als service voor je klanten of bezoekers. Er komen immers meer en meer elektrische auto’s op de markt en dus ook elektrische rijders. Je kunt er zelfs voor kiezen om de kosten voor het gebruik van de laadpaal zodanig in te stellen dat je je investering terugverdient. Zo is je laadpaal nog rendabel ook.

Subsidie voor laadpaal

Een laadpaal installeren vraagt om een investering. Gelukkig is de overheid er om je financieel te ondersteunen met verschillende subsidies, zoals de MIA en VAMIL. Zo kun je een bepaald percentage van het investeringsbedrag aftrekken van de winst, waardoor je minder belasting betaalt.

Lees hier het artikel over subsidie voor laadpalen »

Het kiezen van de juiste laadpaal

Als ondernemer ben je hoogstwaarschijnlijk niet bezig met het plaatsen van een laadpaal. Het is ook niet iets dat je zomaar even doet. Het is namelijk wel degelijk belangrijk om de juiste laadpaal te kiezen voor de juiste situatie. Wil je bijvoorbeeld snelladen faciliteren, wil je zelf het tarief kunnen instellen of wil je geen openbare laadpaal? Voor diverse wensen zijn verschillende laadoplossingen beschikbaar.

Onze experts helpen je graag verder als je op zoek bent naar een laadpaal voor je bedrijf, winkel of pand. Eén van onze experts neemt dan spoedig contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.


Vraag een vrijblijvende offerte voor een laadpaal aan